سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه تحولاتی در دنیای گوشی‌ها باشیم؟

به گزارش صبحانه،بسیاری از سازندگان از دوربین‌های دوگانه برای افزایش کیفیت عکس‌برداری و طراحی بهتر اسمارت فون‌ها استفاده کردند، اما همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد و در سال ۲۰۱۸ باید منتظر طراحی‌هایی فراتر از سال گذشته باشیم.
 
نوآوری در طراحی

در سال ۲۰۱۷ طراحی گوشی‌های هوشمند با تحولات زیادی همراه بود، سال ۲۰۱۷ اولین سالی بود که صفحه‌نمایش‌ها با نسبت ۱۸:۹ ارایه شدند. عرضه صفحه‌نمایش‌ها با نسبت ۱۶:۹، در حال کاهش است. استفاده از صفحه‌نمایش بدون حاشیه به هدف شما بستگی دارد و این موضوع می‌تواند به امتیازی مثبت و یا منفی تبدیل شود. امسال شاهد ارایه ترندی جدید در صفحه‌نمایش‌های بدون حاشیه بودیم، حاشیه بالای نمایشگر یا Notch، حاشیه سیاه‌رنگی است که در آی‌فون X و Essential Phone صاحب اندروید، شاهد آن‌ها بودیم.


 
 
در سال ۲۰۱۷ شاهد اسمارت فون‌هایی با طراحی‌های نوآورانه و زیبا بودیم و این روند بدون شک در سال ۲۰۱۸ هم ادامه پیدا می‌کند. در سال جدید باید منتظر نوآوری‌های بیشتری نظیر تلفن‌های همراه انعطاف‌پذیر، صفحه‌نمایش‌های کاملا بدون حاشیه و متریال‌های جدید در تولید اسمارت فون‌ها باشیم.

خبرهای زیادی در رابطه با گوشی‌های هوشمند منعطف شنیده‌ شده است، طرح‌های اولیه‌ای از طرف سامسونگ به‌عنوان اولین اسمارت فون منعطف منتشر شده که به‌احتمال بسیار زیاد در سال ۲۰۱۸ شاهد معرفی آن خواهیم بود. سامسونگ عرضه جهانی گلکسی منعطف را به سال ۲۰۱۹ موکول کرده است.

تولیدکننده‌های گوشی‌های هوشمند می‌توانند با روش‌هایی خلاقیت بیشتری را در تولید اسمارت فون‌ها به کار ببرند:
 
فکر کردن خارج از چارچوب

نگاهی به گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه بازار بیندازید، این گوشی‌ها دقیقا همان کاری را انجام می‌دهند که یک گوشی ۱۰۰۰ دلاری هم انجام می‌دهد، پس چه تفاوتی میان این دو محصول است؟ بدون شک تولیدکنندگان باید به فکر ارایه خدماتی بهتر و بیشتر در پرچم‌داران خود باشند. تولیدکنندگان با در نظر داشتن این نکته می‌توانند محصولاتی با خدمات بیشتر به کاربران ارایه دهند.


در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه تحولاتی در دنیای گوشی‌های هوشمند باشیم؟
 
دکس سامسونگ محصولی بود که هم‌زمان با رونمایی گلکسی S8 عرضه شد و به کاربران این امکان را می‌دهد که تنها با خرج کردن ۱۵۰ دلار، اسمارت فون خود را به کامپیوتر تبدیل کنند. دکس هنوز راه زیادی برای پیشرفت دارد ولی به‌عنوان خدمتی اضافه برای کاربران، ارزش زیادی داشت.

در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه تحولاتی در دنیای گوشی‌های هوشمند باشیم؟
 
هواوی هم در سال گذشته قابلیتی بسیار خوب را به کاربرانش ارایه داد. کاربران هواوی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو، با استفاده از تبدیل USB Type-C به HDMI می‌توانند گوشی هوشمند خود را به کامپیوتر خانگی تبدیل کنند.

زمانی که صحبت از اتصال لوازم جانبی به گوشی هوشمند می‌شود، نمی‌توان از Moto Mod حرفی به میان نیاورد، البته برخی از ماژول‌های موتورولا بسیار گران‌قیمت هستند که باید به این موضوع هم توجه داشت. برخی ماژول‌های موتورولا قابلیت‌های شگفت‌انگیزی را برای ما به ارمغان می‌آورند، آیا دوست دارید که با دوربین گوشی خود، تصویری ثبت کنید و همان لحظه آن را چاپ کنید؟ ماژول‌های موتورولا به شما این امکان را می‌دهند.


در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه تحولاتی در دنیای گوشی‌های هوشمند باشیم؟
 
گوشی هوشمند Essential، یکی از محصولاتی است که توانست سروصدای زیادی به پا کند. این اسمارت فون را خالق اندروید، اندی رابین به دنیای تکنولوژی معرفی کرد و ازآنجایی‌که این خالق عادت به عرضه محصولات معمولی ندارد، اسمارت فونش را با ویژگی‌هایی خاص به بازار فرستاد. اسمارت فون Essential همراه با یک ماژول، که دوربینی ۳۶۰ درجه است، عرضه شد. این ماژول بر روی دوربین Essential قرار می‌گیرد و به‌صورت ۳۶۰ درجه تصویربرداری می‌کند.

در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه تحولاتی در دنیای گوشی‌های هوشمند باشیم؟
 
چنین محصولاتی تب‌وتاب بازار اسمارت فون‌ها را زنده نگه می‌دارند و باعث می‌شوند شرکت‌های رقیب از این موقعیت به‌عنوان فرصت استفاده کنند و تفکر خود را به خارج از چارچوب ببرند.
 
شفافیت بیشتر از طرف تولیدکنندگان

زمانی که کاربری ۱۰۰۰ دلار خرج می‌کند و یک گوشی هوشمند خریداری می‌کند، درواقع یک سرمایه‌گذاری کرده و در ازای این سرمایه‌گذاری توقع دارد شرکت خدماتی را به او ارایه دهد. زمانی که اخلالی در به‌روزرسانی‌ها به وجود می‌آید و یا به‌روزرسانی نرم‌افزاری دیر به دست کاربران می‌رسد، بدون شک حق زیادی از کاربر ضایع می‌شود.

بازهم در این قسمت به سراغ گوشی هوشمند Essential رفتیم، زمانی که این اسمارت فون عرضه شد، حدود یک هفته در وب‌سایت‌هایی مشخص، محلی برای پاسخ به پرسش کاربران در رابطه با این گوشی هوشمند اضافه شد. در وب‌سایت AMA کاربران این امکان را داشتند تا هر سوالی در رابطه با گوشی هوشمند Essential بپرسند، از به‌روزرسانی دوربین، تقویم به‌روزرسانی نرم‌افزاری، زمان عرضه رنگ‌های جدید اسمارت فون به بازار و هزاران سوال دیگر. Essential با این کار نشان داد که مشتری‌ها برایش اهمیت دارند و در رابطه با مسائل مربوط به مشتریان جدی است.


در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه تحولاتی در دنیای گوشی‌های هوشمند باشیم؟
 
بدون شک شفاف نبودن امور و عدم ارتباط تولیدکننده با مشتری، برای او ناامیدکننده است، به‌خصوص زمانی که مشتری ۱۰۰۰ دلار صرف خرید گوشی هوشمندش کرده باشد!

اندی رابین، خالق اندروید و اسمارت فون Essential در گفتگو با تایم، در رابطه با شفافیت عملکرد صحبت کرده است؛ او در این رابطه می گوید:

    اگر به شرکت سامسونگ، اپل و یا هر شرکت فعال دیگری در زمینه تکنولوژی بروید، در تقویم برنامه‌ریزی آن‌ها تاریخ دقیقی برای عرضه محصولات مشاهده نمی‌کنید. این شرکت‌ها تا زمانی که برای معرفی محصول جدیدشان حاضر نباشند، تاریخ دقیقی را برای عرضه ارایه نمی‌دهند. ولی من به این روش اعتقادی ندارم، شرکت‌ها باید عملکردی شفاف داشته باشند. روش کار من با تمام شرکت‌ها متفاوت است، من سعی دارم با افزایش کیفیت و شفاف‌سازی اعتماد بیشتری را جلب کنم. محافظه‌کاری و رازداری بیجا به افزایش اعتماد مشتریان کمکی نمی‌کند.

استفاده از شفافیت در مسیر کاری، برای برندهای کوچکی مثل Essential و وان‌پلاس کار آسان‌تری است، تا برندهای بزرگی مثل سامسونگ یا ال‌جی.این برندها در زمینه گسترده‌تری فعالیت می‌کنند و باید مراقب اطمینان مشتریان خود باشند.


در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه تحولاتی در دنیای گوشی‌های هوشمند باشیم؟
 
تمام تفاسیری که از مفهوم شفافیت در کار ارایه شد، به‌قصد تخریب شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و یا ال‌جی نبود، این شرکت‌ها مراقب حفظ مشتریان خود هستند ولی در زمینه ارایه نرم‌افزارها و به‌روزرسانی‌ها باید روند رو به بهبودی را در پیش بگیرند.
به مشتریان خود گوش دهید


در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه تحولاتی در دنیای گوشی‌های هوشمند باشیم؟

اگر بخواهیم یکی از بدترین قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ را نام ببریم بدون شک باید به حذف جک ۳.۵ میلیمتری هدفون اشاره‌ کنیم. سال گذشته بسیاری از تولیدکنندگان از اپل پیروی کردند و جک هدفون را از لیست قابلیت‌های ضروری گوشی‌های هوشمندشان حذف کردند، بدون اینکه نظر مشتریان در این زمینه را بپرسند!

پس از حذف جک آیفون، بسیاری از کاربران و طرفداران اپل به این موضوع شکایت کردند و اظهار ناراحتی کردند. حذف جک از سوی اپل، این موضوع را به فرهنگی میان سایر تولیدکنندگان تبدیل کرد و پس از آیفون ۷ بسیاری از تولیدکنندگان مثل گوگل، اچ‌تی‌سی و حتی Essential اسمارت فون‌های خود را بدون جک استاندارد صدا ارایه کردند.

در اینجا باید به شرکت‌هایی نظیر ال‌جی، سونی، سامسونگ و وان‌پلاس یک امتیاز مثبت داد که جک هدفون را حذف نکردند و به نظر مشتریان احترام گذاشتند.

نکته جالب اینجاست که بسیاری از تولیدکنندگان نظر مخاطبان را نادیده گرفتند و به تولید اسمارت فون بدون جک هدفون ادامه می‌دهند.
 
ای‌سیم eSIM

در به‌روزرسانی جدید گوگل برای گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس ال شاهد تغییرات زیادی نسبت به نمونه قبلی بودیم اما یکی از موارد قابل‌توجه در این گوشی‌ها عدم نیاز به جاگذاری سیم‌کارت فیزیکی در آن‌هاست چراکه بر طبق گزارش‌ها این دوگوشی از فناوری ‌ای‌سیم یا eSim مشابه آنچه در ساعت هوشمند اپل استفاده می‌شود، بهره می‌برند.

 
در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه تحولاتی در دنیای گوشی‌های هوشمند باشیم؟

بنابراین اگر اپراتور شما از این نوع سیم‌کارت‌ها پشتیبانی می‌کند باید یکی از آن‌ها را گرفته و در گوشی‌ها استفاده کنید.

البته این اقدام گوگل چندان هم عجیب نبود؛ چراکه در حال حاضر تنها اپراتوری که سیم‌کارت‌های مجازی ارایه می‌کند اپراتور خود گوگل در پروژه fi است. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که گوگل به فکر کاربرانی که از سیم‌کارت‌های فیزیکی استفاده می‌کنند بوده و یک اسلات نانو برای قرار دادن سیم‌کارت فیزیکی در این گوشی‌ها تعبیه کرده تا اگر کاربری قصد استفاده از سیم‌کارت مجازی نداشت یا اپراتورش سرویس سیم‌کارت مجازی را پشتیبانی نمی‌کرد، با مشکل مواجه نشود.

این قابلیت پیش‌تر در فناوری LTE در تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند وجود داشت ولی هیچ‌گاه پای آن به گوشی‌های هوشمند باز نشده بود. با استفاده از فناوری جدید گوگل دیگر نیازی به سیم‌کارت فیزیکی ندارید و تنها کافی است اپراتور شما این سرویس را ارایه دهد.


در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه تحولاتی در دنیای گوشی‌های هوشمند باشیم؟
 
این ایده، بدون شک ایده‌ای عالی و بدون عیب و نقص است ولی تنها ایرادی که می‌توان به آن وارد کرد، این است که فقط اپراتور گوگل این قابلیت را ارایه می‌دهد. تعویض سیم‌کارت، به‌خصوص برای افرادی که زیاد به مسافرت می‌روند، کاری بسیار سخت و مشکل است، سیم‌کارت‌های ای‌سیم این مشکل را برای همیشه حل می‌کنند. در سال‌های آینده باید منتظر پیشرفت چشم‌گیر این فناوری باشیم.

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط