چگونه ارزان‌ترین تفریح‌ها را در تهران پیدا کنیم؟

به گزارش صبحانه،هزینه‌های زندگی کردن در تهران پایین نیست. همین باعث می‌شود بسیاری از ما به خورد و خوراک قناعت کنیم و دیگر دنبال گشتن و تفریح کردن نباشیم.

اما گاهی تفریح کردن به پول داشتن و نداشتن نیست؛ یک روحیه و ویژگی است. پس اگر اهل تفریح و نگران هزینه‌کرد آن و گرانی‌ها هستید، می‌توانید برای گشت و‌گذار برنامه‌ریزی کنید.

در اینجا چند نوع تفریح در پایتخت را معرفی کرده‌ایم که کارچندانی به جیب شما ندارد.

بپلک

آب‌وآتش تا ملت و جمشیدیه

 

چگونه ارزان‌ترین تفریح‌ها را در تهران پیدا کنیم؟
 

بوستان آب و آتش یا ابراهیم به‌خاطر آن 4 برج آتش در کنار فواره‌های آب، به این نام شناخته می‌شود. قدم زدن در پارک و نظاره چشم‌اندازهای سبز حتما تفریح ارزان‌قیمتی است.

اگر به این پارک رفتید گذر از پل طبیعت را از دست ندهید و خود را از آب و آتش به طالقانی برسانید. پل‌طبیعت زیباترین پل شهر و متصل‌کننده این دو بوستان است.

البته می‌توانید پارک‌های دیگر را هم انتخاب کنید. مثلا اگر می‌خواهید پیک‌نیک کنید به پارک جمشیدیه بروید؛ بوستانی در خیابان نیاوران و دامنه‌های البرز. اگر به کوهنوردی حرفه‌ای هم علاقه‌مند باشید، گذر از این پارک نخستین مرحله مسیر اصل کلک‌چال است.

اما در دسترس‌ترین پارک برای همه تهرانی‌ها ملت است. پیشنهاد ویژه ما برای بانوان هم «بهشت مادران» است؛ نخستین مجموعه ورزشی تفریحی بانوان در ضلع شمال‌شرقی تقاطع بزرگراه‌های رسالت و شهید حقانی.

بگرد

از بام تهران و دربند و درکه تا چشمه‌علی

 

چگونه ارزان‌ترین تفریح‌ها را در تهران پیدا کنیم؟
 

کفش‌های راحت‌تان را به‌پا کنید تا چند گزینه برای پیاده‌روی معرفی کنیم. بام تهران قسمتی از دامنه رشته کوه‌های البرز است که در شمال تهران، منطقه ولنجک قرار دارد.

پیاده‌روی تا بام و تماشای تهران زیرپاهایتان گشت‌زنی لذت‌بخشی است. البته اگر به چنین گشت‌وگذارهایی علاقه دارید دربند هم گزینه خوبی برای تفریح است؛ یکی از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه شمیرانات که از مهم‌ترین مراکز تفریحی شهر تهران محسوب می‌شود.

درکه هم البته تفریح مشابهی در پایتخت است؛از قدیمی‌ترین نواحی تهران به‌ نام اوین در منطقه ولنجک. اما اگر در جنوب تهران هستید راه را به سمت چشمه‌علی کج کنید؛ چشمه‌ای در همسایگی ابن‌بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و زیر باروی ری.

چشمه‌علی که به سورنا معروف است، منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است که بعدها به نام امام علی(ع) به چشمه علی معروف شد که قدمت چشمه‌‌علی به ۸ هزار سال پیش بر‌می‌‌گردد؛ زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌‌ای دائمی بالای تپه‌‌ای، گرد آمدند.

بچرخ

بازارهایی از شمال تا جنوب

 

چگونه ارزان‌ترین تفریح‌ها را در تهران پیدا کنیم؟
 

حتما می‌گویید رفتن به بازار مستلزم خرید کردن است اما اینطور نیست. تماشای مغازه‌ها و زندگی جاری در این کوچه‌ها حس و حال خاصی دارد.

پیشینه بازار اصلی تهران در حدود دوران صفویه تخمین زده می‌شود؛ همچنین بخش‌هایی در دوران قاجار به آن اضافه شده.

پس با چرخ‌زدن در راسته‌ها و تیمچه‌های این بازار، در یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های ایرانی قرار می‌گیرید. بازار تهران در ضلع جنوبی خیابان پانزده خرداد است.

اما در شمال تهران هم بازار تجریش بسیار دیدنی است؛ بازاری در جوار امامزاده صالح(ع). در این بازار می‌توانید یکی از سرزنده‌ترین بخش‌های شهر تهران را مشاهده کنید. این بازار چسبیده به میدان تجریش و ابتدای خیابان ولیعصر است.

ببین

خانه هنرمندان، تئاتر شهر، سی‌تیر

 

چگونه ارزان‌ترین تفریح‌ها را در تهران پیدا کنیم؟
 

پاتوق جوانان هنردوست تهرانی خانه هنرمندان در خیابان طالقانی است؛ خانه‌ای که در آن نمایشگاه‌های متفاوتی از آثار هنرمندان تهرانی برگزار می‌شود که دیدنشان خالی از لطف نیست؛ نقاشی‌هایی در ۷ نگارخانه.

علاوه بر بازدید از گالری‌ها و نمایشگاه‌ها در خانه هنرمندان می‌توانید در ایرانشهر، تئاتر ببینید یا در جمع جوانان هنرمند با آنها گپ بزنید. اما اگر به نمایش علاقه‌مندید تئاتر‌شهر و برنامه‌های آن را از دست ندهید.

بزرگ‌ترین سالن تئاتر ایران، با نام تئاترشهر در قلب پایتخت جای گرفته است. ساختمان تئاترشهر با الهام از برج طغرل ساخته شده و در فهرست میراث فرهنگی ایران قرار دارد.

از طرفی همجواری این مجموعه کنار پارک دانشجو آن را به محیطی ویژه بدل کرده است. اگر روزی گذارتان به چهارراه ولیعصر افتاد، قدم زدن در این مجموعه را از دست ندهید.

اما کمی که به سمت شرق حرکت کنید به خیابان سی‌تیر می‌رسید. این خیابان با مجهز شدن به دکه‌ها و کافه‌های سیار، به‌خصوص در شب‌ها، به خیابانی پر شور و نشاط برای همه تبدیل شده است. در این خیابان تماشای موزه آبگینه خالی از لطف نیست.

برو

از برج تا باغ

 

چگونه ارزان‌ترین تفریح‌ها را در تهران پیدا کنیم؟
 

در جوار خیابان امام خمینی، باغی قدیمی قرار گرفته که حتی اگر از تاریخش چیزی ندانید، سردر عظیم ورودی‌اش این قدمت را به رخ‌تان خواهد کشید. باغ ملی ایران پیش‌ترها به میدان مشق یا رژه معروف بود.

این باغ با گذر زمان به پارکی عمومی بدل شد. فضای باغ ملی بسیار زیباست.

اما برج‌ها. برج آزادی از مشهورترین نمادهای شهر تهران و قدیمی‌ترین‌شان است. فضای زیرین برج از سالن‌های نمایش، کتابخانه و نگارخانه تشکیل شده است.


برای گردشگرانی که وارد تهران می‌شوند، انداختن عکسی با آن یک رسم قدیمی شده است.

البته برج میلاد هم در داشتن برنامه‌ها و دیدنی‌های مختلف کم نگذاشته ولی اگر می‌خواهید هزینه‌ای نپردازید، می‌توایند دست‌کم تهران را در آسانسور آن به‌گونه‌ای دیگر تماشا کنید.

برج میلاد، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و بیستمین سازه بلند نامُتکی جهان است./روزنامه همشهری

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط