همه آن‌چیزی که از رنگ‌های مختلف پلاک خودرو باید بدانید

 گزارش صبحانه،رنگ‌های مختلف پلاک خودرو در ایران یکی از قصه‌های عجیبی است که بسیاری از مردم حتی ماجرای حداقلی آن را نمی‌دانند که طبیعتا باعث می‌شود تا شناخت درستی از خودروهای موجود در سطح خیابان‌ها نداشته و واکنش‌های مناسبی نیز نسبت به آنها نداشته باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با رنگ‌های مختلف پلاک خودرو آشنا کنیم که قطعا یکبار برای همیشه این مشکل را برای شما حل خواهد نمود.

قطعا تا به حال با رنگ‌های مختلف پلاک خودرو روبرو شدید و برایتان سوال شده است که این رنگ‌ها چه معنی و مفهومی دارند و اصولا چرا بایستی این تفاوت رنگ در پلاک خودروها وجود داشته باشد؟ بدیهی است که برای بسیاری از خودروها ایجاد تفاوت صرفا با کلمات و ارقام کافی نبوده و شناسایی آن‌ها با ایجاد تفاوت رنگی ممکن است.
 
همه آن‌چیزی که از رنگ‌های مختلف پلاک خودرو باید بدانید

در کشور ما که پلاک‌های خودرو با پلاک ملی شناخته می‌شوند و رنگ‌های متفاوتی از قبیل سفید، زرد، سبز، قرمز و دو نوع رنگ آبی  وجود دارند که هر کدام از این رنگ‌ها نشان دهنده تفاوت‌هایی است که مالکین خودرو دارند. بدیهی است که پلاک‌های سفید همان پلاک ساده مردم عادی است و مابقی اقشار خاص هستند.
 
خودروهای پلاک سفید

علیرغم اینکه گفتیم پلاک سفید متعلق به مردم عادی است ولی این رنگ نیز سه دسته مختلف دارد که هر کدام از دسته‌ها نیز قواعد خاص خود را دارد. سه دسته این پلاک‌های سفید عبارتند از پلاک‌های با حرف "گ”، پلاک‌های با حروف دیگر به جز "گ” و پلاک‌های با علامت ویلچر.

خودروهای پلاک سفید دارای حرف "گ” به پلاک‌های گذرموقت مشهور است و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که از جمله آن مربوط به خودروهای خارج شده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی است. بدیهی است که این سری از خودروها امکان حضور بیشتر از یکماه در سرزمین اصلی را ندارند و البته برای بعضی دیگر از خودروها مانند خودروهای آزمایشی خودروسازان نیز از این نوع پلاک‌ها صادر می‌شود.
 
همه آن‌چیزی که از رنگ‌های مختلف پلاک خودرو باید بدانید

دومین دسته از خودروهای پلاک سفید نیز مربوط به خودروهای با حروف غیر از "گ” است که میلیون‌ها خودروی مردم از این نوع پلاک استفاده می‌کنند و شما نیز در خیابان‌ها و جاده‌ها شاهد آن هستید.

دسته سوم از خودروهای با پلاک سفید نیز آن دسته از خودروهای با نشانه ویلچر هستند که متعلق به جانبازان و معلولان کشور هستند که بایستی نسبت به آنها دقت کافی را داشته باشید و در هنگام برخورد به این دسته از خودروها نهایت دقت را لحاظ نمایید.
 
خودروهای پلاک زرد

یکی دیگر از انواع رنگ‌های مختلف پلاک خودرو که از قضا تعداد بسیار زیادی را در خیابان‌ها به خود اختصاص داده و بعد از پلاک سفید از فراوانی بیشتری برخوردار است. البته در این نوع نیز دو دسته مختلف وجود دارد که نوع اول آن با حرف "ک” مشخص می‌شود و این نوع از پلاک‌ها مخصوص ادوات کشاوری است. نوع دوم نیز با حرف "ع” مشخص شده که مربوط به خودروهای حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی است که در خیابان‌های شهر و دیار خود به وفور این خودروها را مشاهده کردید.
 
 
همه آن‌چیزی که از رنگ‌های مختلف پلاک خودرو باید بدانید
 
خودروهای پلاک سبز

خودروهای با پلاک سبز نیز متعلق به نیروی‌های نظامی و انتظامی کشور هستند که در صورت مشخص بودن با حرف "پ” این خودروها متعلق به نیروهای پلیس، راهنمایی و رانندگی، نیروهای انتظامی و …. است. خودروهای با پلاک سبز که با حرف "ث” نیز متعلق به خودروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
 
همه آن‌چیزی که از رنگ‌های مختلف پلاک خودرو باید بدانید
 
خودروهای پلاک قرمز

سری دیگر از انواع رنگ‌های مختلف پلاک خودرو مربوط به خودروهای با پلاک قرمز است که در صورت مشخص شدن با عبارت تشریفات مربوط به خودروهای تشریفات دولتی است.

خودروهای پلاک قرمز که با حرف "الف” مشخص می‌شوند مربوط به خودروهای دولتی است که باید بدانید استفاده از این نوع خودروها برای هر استفاده شخصی غیرقانونی بوده و طبیعتا حضور این خودروها در تفرجگاه‌ها و بسیاری از جاها غیر قابل توجیه است مگر اینکه ماموریت دولتی در این مکان‌ها وجود داشته باشد.
 
همه آن‌چیزی که از رنگ‌های مختلف پلاک خودرو باید بدانید
 
خودروهای پلاک آبی

این نوع از انواع رنگ‌های مختلف پلاک خودرو دارای دو نوع کلی است که هر کدام از انواع نیز دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که شاید این رنگ را به پیچیده‌ترین رنگ پلاک خودرو تبدیل می‌کند.
 
خودروهای پلاک آبی نوع دوم به شرح زیر است:

خودروهای پلاک آبی نوع دوم که با حرف "ش” مشخص می‌شود، خودروهایی است که به ارتش جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد.

خودروهای پلاک آبی نوع دوم که با حرف "ز” مشخص می‌شود، خودروهایی است که به وزارت دفاع و پشتیبانی تعلق دارد.

خودروهای پلاک آبی نوع دوم که با حرف "ف” مشخص می‌شود، خودروهایی است که به ستاد کل نیروهای مسلح تعلق دارد.
 
همه آن‌چیزی که از رنگ‌های مختلف پلاک خودرو باید بدانید
 
خودروهای پلاک آبی نوع اول به شرح زیر است:

خودروهای پلاک آبی نوع اول که با حرف مشخص می‌شوند، متعلق به خودروهای دیپلمات، کنسولی و سیاسی است.

خودروهای پلاک آبی نوع اول که با حرف مشخص می‌شوند، متعلق به خودروهای سفارتخانه‌ها و نمایندگان برای مصارف اداری است.


همه آن‌چیزی که از رنگ‌های مختلف پلاک خودرو باید بدانید
 
لازم به ذکر است که تمامی پلاک‌های گفته شده در بالا توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود و هیچ بخش و سازمان دیگری قادر به صدور این پلاک‌ها نیستند. بدیهی است که سازمان‌های مربوطه بایستی همه این اقدامات را از طریق مرکز شماره گذاری پلیس پیگیری نمایند./وب سایت چرخان

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط