بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹

به گزارش صبحانه،در میان خودروهای آفرود پیدا کردن بهترین مدل،  کار بسیار مشکلی است به طوری که حتی طرفداران این خودروها هنوز مفهوم و تعریفی را برای کلمه‌ی بهترین پیدا نکرده‌اند تا براساس آن معیار خودروی برتر را انتخاب کنند. حتی اگر مشخصه‌های مهم آفرود مانند زاویه‌ی ورود و خروج از شیب، عمق عبور از آب، میزان حرکت فنرها و هزینه‌ی نگه‌داری را هم در نظر بگیریم همچنان انتخاب یک خودرو به‌عنوان بهترین کار بسیار مشکلی خواهد بود.

در این مطلب می‌خواهیم به معرفی ۱۰ خودروی آفرودی برتر بازار در سال ۲۰۱۹ بپردازیم. برخی از این خودروها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند از هر نو سطح و مسیری عبور کنند. برخی دیگر هم درکنار توانایی آفرود می‌توانند با سرعت بالایی هم حرکت کنند و بعضی هم خودروهایی توانمند و کاربردی هستند که می‌توان آن‌ها را در مسیرهایی فوق‌العاده لغزنده و سخت مورد استفاده قرار داد.
 
۱.  جیپ رانگلر
 
بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹

جیپ معمولا تغییرات زیادی را در مدل رانگلر ایجاد نمی‌کند اما نسل آخر این خودرو، یک استثنا و چیزی بیشتر از یک خودروی آفرود ساده است. نسل جدید رانگلر درکنار توانایی‌های بالای خارج جاده‌ای راحتی خوبی هم در جاده دارد و یک خودروی کاملا کاربردی است. جیپ همچنان طراحی دوست داشتنی اصیل رانگلر را حفظ کرده است. مشخصه‌های اصلی این خودرو مانند چراغ‌های گرد و جلوپنجره‌ی عمودی همان عناصر طراحی هستند که از جیپ ویلیز جنگ جهانی دوم به ارث رسیده‌اند و هنوز با استفاده از همین مشخصات  می‌توان جیپ را از دور تشخیص داد. فضای داخلی رانگلر جدید بزرگ‌تر از قبل شده است و کیفیت بالاتری هم دارد. از سوی دیگر پیشرانه‌ی خودرو با اینکه حجم کوچک‌تری از قبل دارد ولی ضعیف‌تر نشده و راندمان بالایی هم دارد.

جیپ رانگلر با تمام تغییرات همچنان خودروی بسیار توانمند به‌خصوص در مدل روبیکان در خارج جاده است. مدل روبیکان این خودرو دارای قفل دیفرانسیل جلو و عقب، تایرهای مخصوص آفرود و صفحات محافظ زیر بدنه است. 
 
۲. تویوتا لندکروزر
 
بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹
 
یکی دیگر از خودروهای نامدار و افسانه‌ای در میان محصولات توانمند آفرود، تویوتا لندکروزر است. تویوتا لندکروزر در استرالیا نقش یک اسب بارکش را دارد و کسانی که به خودرویی جان سخت و قوی نیاز دارند به سراغ آن می‌روند. تویوتا لندکروزر با داشتن شاسی مستقل و پیشرانه‌ای حجیم، خودرویی ذاتا آفرود است. تویوتا لندکروزر در تیپ Utility خود امکاناتی بسیار ابتدایی دارد و حتی رینگ‌های آن مثل خودروهای قدیمی فولادی هستند ولی در عوض قیمت پایینی دارد.

با اینکه امکان خرید تویوتا لندکروزر با پیشرانه‌ی ۲.۸ لیتری توربودیزل، صندلی‌های چرمی و سیستم تعلیق بادی وجود دارد اما نباید انتظار سواری راحت شاسی بلندهای مرسدس بنز و آئودی را از آن داشته باشید. لندکروزر خودرویی کاملا متفاوت با آلمانی ها است و طبیعتی دیگر دارد. مکان‌هایی که تویوتا لندکروزر مورد استفاده قرار می‌گیرد در حقیقت جاهایی هستند که فقط لندکروزر مشخصات لازم را برای آن‌ها دارد.
 
۳. مرسدس بنز G کلاس
 
بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹

مرسدس بنز جی کلاس یکی از بهترین خودروهای آفرودی موجود در بازار است. این خودرو درکنار تویوتا لندکروزر و جیپ رانگلر برای دهه‌ها است خود را به‌عنوان یکی از سلاطین دنیای شاسی‌بلندها مطرح می‌کند. این مدل در حال حاضر تنها خودروی مرسدس بنز است که تاریخ دقیقی برای توقف تولید آن وجود ندارد. مرسدس جدیدترین مدل جی کلاس را با بیشترین و گسترده‌ترین تغییرات نسبت به مدل‌های قبلی روانه بازار کرده است. در زیر پوسته، جی کلاس جدید گرچه همچنان از شاسی مستقل استفاده می‌کند ولی سیستم تعلیق آن به نوع مستقل تغییر پیدا کرده است و کل مجموعه‌ی تعلیق هم توسط AMG تقویت شده است. نتیجه‌ی کار خودرویی با قفل دیفرانسیل‌، ارتفاع بالا و توانایی‌های آفرود مانند قبل از آب درآمده است که حالا توانایی‌های خوبی هم در جاده دارد. جی کلاس با کد G63 AMG از پیشرانه‌ی V8 تویین توربو به قدرت ۶۰۰ اسب‌بخار استفاده می‌کند.
 
۴. فورد رنجر رپتور
 
بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹

فورد رنجر رپتور براساس خودروهای مسابقات باجا شکل گرفته است. رنجر رپتور اندکی از یک رنجر معمولی بزرگ‌تر است اما ابعاد بزرگ تنها مشخصه‌ی این خودرو نیست. فورد رنجر رپتور از سیستم تعلیق تقویت شده درکنار کمک فنرهای اسپرت Fox استفاده می‌کند. سیستم تعلیق این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده است که بهترین عملکرد را بدون هیچگونه افزایش وزنی ارائه دهد. همچنین ارتفاع خودرو نیز ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و یک آفرودر تمام عیار محسوب می‌شود. اگر بخواهیم از فورد رنجر رپتور ایرادی بگیریم باید به پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوی آن اشاره کنیم. همچنین قیمت رنجر رپتور هم کمی بالا است.
 
۵. لندرور دیسکاوری
 
بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹
 
شاید تعجب کنید که چرا نسل ششم لندرور دیسکاوری مقام بهتری در این فهرست به دست نیاورده است. روی کاغذ اینطور به نظر می‌رسد که لندرور دیسکاوری مجموعه‌ای خوب و کامل از خودروی شاسی‌بلند کاربردی است. این خودرو هم توانایی‌های آفرود بالایی دارد و هم می‌توان آن را به‌عنوان یک خودروی راحت برای مسافرت استفاده کرد.

اما در عمل چنین نیست و به نظر می‌رسد دیسکاوری به پیشرانه‌ای با راندمان بهتر نیاز دارد. برخی مشکلات نیز در مورد فناوری‌های داخل کابین وجود دارند که سبب می‌شود این خودرو رتبه‌ی بالاتری به دست نیاورد. با این وجود از نظر لوکس بودن درکنار توانایی‌های آفرودی، دیسکاوری می‌تواند نیازهای زیادی را پوشش دهد.
 
۶. سوزوکی جیمنی
 
بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹

سوزوکی مدل جیمنی را به‌عنوان سبک وزن‌ترین خودروی آفرود در جهان معرفی می‌کند که کاملا صحیح است چون سوزوکی جیمنی تنها ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این وزن کم در حالی است که جیمنی از شاسی نردبانی، سیستم چهارچرخ محرک و دنده‌ی کمکی بهره‌مند است. این خودرو متاسفانه قفل دیفرانسیل ندارد اما قیمت کمتر از ۲۰,۰۰۰ دلار آن را نیز باید در نظر گرفت. با چنین قیمتی شاید انتظار بالایی از این خودرو نداشته باشید ولی باید اعتراف کرد که جیمنی توانایی آفرود بسیار بالایی دارد. سوزوکی جیمنی از نظر زوایا اعدادی نزدیک به جیپ رانگلر دارد و باید قابلیت خارج جاده‌ای آن را فوق‌العاده ارزیابی کرد.

سوزوکی جیمنی خودروی بسیار کوچک است و به همین خاطر نیازی به یک پیشرانه‌ی بزرگ ندارد و از یک پیشرانه‌ی تنفس طبیعی با حجم ۱.۵ لیتر زیر کاپوت آن استفاده شده است. انتظار زیادی از این پیشرانه نباید داشت و رفتاری کاملا معمولی دارد و از نظر مصرف سوخت نیز کاملا معمولی است.
 
۷. ایسوزو D-Max AT35
 
بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹
 
نوشته‌ی AT در انتهای نام این خودرو مخفف Arctic Truck یا خودروی قطبی است. این عبارت معمولا به خودروهایی اطلاق می‌شود که توسط متخصصان ایسلندی برای رفت‌و‌آمد به قطب شمال تیونینگ می‌شوند. ایسوزو D-Max یکی از توانمندترین و قابل اعتمادترین وانت‌های بازار است و برای چنین کاربری‌ گزینه‌ا‌ی خوب به شمار می‌رود.

در مدل AT تایرهای آفرود بزرگی روی این خودرو نصب شده‌اند و ارتفاع سیستم تعلیق نیز ۱۲۵ میلی‌متر افزایش پیدا کرده است. سیستم تعلیق هم ارتقا پیدا کرده است تا توانایی‌های خودرو را افزایش دهد. ایسوزو D-Max AT35 خودرویی کاملا ویژه است. گرچه ایسوزو هزینه‌ی نگه‌داری پایینی دارد ولی قیمت آن ارزان نیست. این خودرو رقبایی مانند نیسان ناوارا و تویوتا هایلوکس دارد.
 
۸. اریل نومد
 
بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹
 
خودرویی با سیستم تعلیق توسعه یافته برای خودروهای رالی و نسبت قدرت به وزن ۳۵۰ اسب‌بخار برای هر تن، خیلی می‌تواند جذاب باشد. این‌ها دقیقا مشخصات اریل نومد (Ariel Nomad) هستند. در این مدل از سیستم تعلیق دوبل جناغی و کمک فنرهای ساخت Ohlins استفاده شده است. فنرهای این خودرو از نوع دوگانه هستند تا قابلیت کنترل نومد در جاده‌های خاکی بهتر باشد. سیستم فرمان نیز فاقد هرگونه سیستم کمکی قدرتی است و ترمزها نیز عملکردی خشن و قوی دارند. به این ترتیب نومد توانایی حرکت با سرعت بالا در مسیرهای خاکی را پیدا کرده است و لذت رانندگی بسیار بالایی دارد.

نومد با وجود توانایی‌های بالایش خیلی خودروی کاربردی‌ای نیست و استفاده‌ی بسیار کمی دارد. همین مسئله باعث شده است در فهرست ما جایگاهی بهتر از هشتم را پیدا نکند.
 
۹. سانگ یانگ رکستون
 
بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹

در پس ظاهر زیبای این شاسی‌بلند کره‌ای خودرویی جان سخت و مقاوم آرمیده است. سانگ یانگ رکستون توانایی‌های بالایی دارد و همین، این خودرو را تبدیل به نمونه‌ای ارزشمند کرده است. فضای داخلی رکستون بسیار خوب است و مواردی مانند دنده‌ی کمکی و سیستم چهارچرخ محرک نیز در این خودرو وجود دارند. رکستون مانند یک آفرودر اصیل از شاسی نردبانی استفاده می‌کند. توانایی یدک کشی ۳.۵ تنی و فضای صندوق ۲ هزار لیتری در حالت تا کردن ردیف دوم صندلی‌ها نیز برخی دیگر از مشخصات قابل‌توجه سانگ یانگ رکستون هستند.
 
۱۰. فولکس واگن آماروک
 
بهترین خودروهای شاسی بلند آفرود سال ۲۰۱۹
 
آماروک یکی از بهترین خودروهایی است که برای مصارف آفرودی می‌توان سراغ آن رفت. سواری این خودرو بسیار راحت است و مواد به کار رفته در کابین آن کیفیت بالایی دارند. راحتی فولکس واگن آماروک در مقایسه با بسیاری از پیکاپ‌ها حتی مرسدس بنز X کلاس، در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. فولکس واگن، مدل ۶ سیلندر آماروک را نیز تولید می‌کند. از مشخصات این خودرو می‌توان به دنده‌ی کمکی، قفل دیفرانسیل مکانیکی مرکزی و قفل دیفرانسیل عقب اشاره کرد. با این مشخصات مسیرهای بسیار کمی وجود دارند که آمارو نتواند از آن‌ها عبور کند.

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط