بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020

به گزارش صبحانه،شاید بتوان گفت گوشی های انعطاف پذیر همان اتفاق جدید و بزرگی است که برای ایجاد انقلابی در دنیای تلفن‌های هوشمند، پتانسیل کافی را دارد. درست همانند زمانی که انقلابی همه‌گیر در تولید موبایل با پردازنده‌های دو هسته‌ای ایجاد شد، در سال 2019 نیز کمپانی‌های زیادی دست به تولید گوشی های منعطف زدند، از سامسونگ و ال جی گرفته تا موتورولا و حتی کمپانی‌هایی که در دنیای اسمارت فون‌ها حرفی برای گفتن نداشتند. اما بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 کدامند و آیا می‌توانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بهبود و رونق آن‌ها در بازار باشیم؟ با ما همراه باشید تا برای سوالات بالا پاسخی پیدا کنیم.
 
بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019
Royole FlexPai


بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020
 
گوشی فلکس پای به عنوان اولین نمونه از گوشی‌های منطعف در جهان شناخته می‌شود که در ژانویه 2019 معرفی شد. در واقع این گوشی نسخه‌ای آزمایشی بوده تا فقط لقب اولین موبایل انعطاف پذیر را به چنگ بیاورد و ارزش خرید چندانی ندارد. فلکس پای مجهز به چیپست اسنپدراگون 855 و نمایشگری 7.8 اینچی با پنل AMOLED شده اما در دست گرفتن آن راحت نیست و البته ظاهر دلچسبی هم ندارد. درباره عجول بودن کمپانی سازنده به بیان این موضوع بسنده می‌کنیم که فلکس پای نه تنها به ابعاد یک موبایل در نمی‌آید و به خوبی جمع نمی‌شود، بلکه هنگام باز بودن نیز سطح صافی ندارد و نمی‌توان از آن کارایی یک تبلت را داشت.

با همه این تفاسیر فلکس پای 1300 دلار قیمت خورده که تنها به واسطه اولین بودن آن است و نه بیشتر؛ گرچه سازنده آن می‌تواند در آینده با توسعه این دیوایس وارد عرصه رقابت شود.
Samsung Galaxy Fold (سری اول)


بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020
 
پس از فلکس پای نوبت به سامسونگ رسید تا تنور این رقابت را داغ کند. گلکسی فولد با نمایشگر اولیه 7.3 اینچی و ثانویه 4.6 اینچی در آپریل 2019 معرفی شد. اگر حاشیه بسیار زیاد و بدون توجیه اطراف نمایشگر 4.6 اینچی را در نظر نگیریم، احتمالا گلکسی فولد پس از نوت 7 یکی از فاجعه‌بار ترین محصولات سامسونگ تا کنون بوده است. روی صفحه نمایش 7.3 اینچی لایه‌ای قرار داده شده بود که کاربران بدون اطلاع از ماهیتش آن را جدا می‌کردند و شاید در نگاه اول نوعی محافظ صفحه تلقی می‌شد، اما پس از آن کارکرد دستگاه به شدت افت می‌کرد و عملا گلکسی فولد را غیر قابل استفاده می‌کرد. بدین ترتیب طراحان و مهندسان کره‌ای بار دیگر به پای میز طراحی رفتند تا مشکلات نسل اول این گوشی را مرتفع کنند.
 
Huawei Mate X

بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020
 
در سوی دیگر، چینی‌ها با میت ایکس شمشیر خود را از رو بسته و برای حذف رقیبانشان آماده بودند. هواوی در فوریه 2019 دست به معرفی گوشی انعطاف‌پذیرش زد و عرضه به بازار آن را به ماه ژوئن موکول کرد. اما با خبرساز شدن مشکلات گلکسی فولد، چینی‌ها نیز دست نگه داشتند و به منظور انجام تست‌های بیشتر، عرضه میت ایکس را تا ماه سپتامبر و در نهایت تا نوامبر به تعویق انداخت و تنها برای بازار چین آن را روانه بازار کرد؛ در حالی که هنوز هم تاریخ عرضه جهانی آن نامشخص است.

با این وجود نمونه‌های اولیه میت ایکس در شرایط گوناگون مشاهده شده‌اند و طراحی آن زیبا و دلرباست. برخلاف گلکسی فولد، میت ایکس رو به بیرون تا می‌شود و لبه‌های نمایشگر پشت به پشت یکدیگر قرار می‌گیرند. نماینده هواوی از چیپست سریع کایرین 980 بهره می‌برد که با 512 گیگابایت حافظه داخلی همراه شده تا کاربر احساس کمبودی در آن احساس نکند. بنظر می‌آید میت ایکس تا به اینجای کار بهترین گوشی منعطف سال 2019 بوده که برای شکست دادن آن به حریفانی قدرتمندتر از امثال گلکسی فولد نیاز است.

نکته‌ای که ممکن است طرفداران اندروید را از میت ایکس زده کند عدم پشتیبانی آن از سرویس‌های گوگل نظیر جی‌میل و پلی استور است و در واقع این گوشی قربانی اختلافات میان گوگل و شرکت سازنده می‌شود. هواوی برچسب قیمت فضایی 2600 دلاری را روی میت ایکس زده و باید تا زمان عرضه جهانی آن صبر کنیم تا ببینیم آیا این گوشی می‌تواند عملکردی به سرسام آوری قیمتش داشته باشد یا خیر.
 
Microsoft Surface Duo

بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020
 
احتمالا بزرگترین سورپرایز دنیای گوشی های انعطاف‌پذیر، حضور مایکروسافت در این صنعت برشمرده می‌شود. سرفیس دو اسمارت فون جدیدی از ردموندی‌ها بوده که برخلاف انتظار از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند. این گوشی که در رویداد سرفیس 2019 از آن پرده‌برداری شد مجهز به دو نمایشگر 5.6 اینچی است که با دو لولا به یکدیگر متصل می‌شوند و قابلیت چرخش 360 درجه‌ای را فراهم می‌کنند، بدین ترتیب کاربر می‌تواند به راحتی بین حالات مختلف آن سوییچ کند.

این تمام آن چیزی بود که می‌توان درباره سرفیس دو گفت. گرچه نمی‌توان منکر طراحی فیزیکی خوب و نقاط قوت سخت افزاری و سیستم عامل اندرویدی آن شد، اما Duo برگ برنده‌ای ندارد و بیشتر شبیه به یک پروتوتایپ است تا یک محصول تجاری. عرضه این گوشی برای سال آینده برنامه‌ریزی شده تا توسعه‌دهندگان زمان کافی برای طراحی اکوسیستم مناسب Duo در اختیار داشته باشند. مایکروسافت به منظور پیشگیری از مشکلات گلکسی فولد و به طور کلی نمایشگرهای منعطف، دست به راهکاری قدیمی زده و نمایشگر را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است، همانند آنچه در Kyocera Echo و ZTE Axon M دیده بودیم. با این وجود احتمال موفقیت Duo نیز وجود دارد و تنها زمان می‌تواند درصد این احتمال را تعیین کند.
 
Samsung Galaxy Fold (سری دوم)

بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020
 
در سپتامبر 2019 سامسونگ با گلکسی فولد به بازار گوشی های انعطاف‌پذیر بازگشت و این بار قسمت‌های حساس را مستحکم کرد و با قرار دادن قطعات پلاستیکی جدید مانع از بیرون زدگی لایه روی نمایشگر شد. خوشبختانه تغییرات کره‌ای‌ها موثر واقع شده و می‌توانیم به کارکرد چندین ساله گلکسی فولد بدون هیچ مشکلی امیدوار باشیم.

پس از کنار زدن مشکلات گلکسی فولد، حالا کاربران می‌توانند تجربه‌ای کامل از کار با این گوشی را داشته باشند. شاید بتوانیم بگوییم لقب کارآمدترین و یکی از بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 واقعا برازنده گلکسی فولد بوده و سامسونگ نه تنها به طراحی ظاهری بلکه به قابلیت‌های نرم افزاری نیز توجه ویژه‌ای داشته، به طوری که حرکت در میان دو قسمت نمایشگر راحت و بدون مشکل بوده و کاربر می‌تواند سه اپلیکیشن را به طور همزمان و در کنار هم روی فولد باز کند.

گرچه فولد هم نقاط ضعف خودش را دارد و طراحی ضخیم و نه چندان خوش دست و البته نمایشگر بسیار کوچک 4.6 اینچی آن توی ذوق می‌زند، اما سامسونگ با محصول جدیدش می‌تواند افق‌های جدیدی در این صنعت ایجاد کند. ناگفته نماند قیمت 2000 دلاری این گوشی نیز ممکن است هر طرفدار تکنولوژی را نسبت به خرید فولد دو دل کند.
 
LG G8X ThinQ

بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020
 
ال جی در گوشی منعطفش جسارت بسیار کمتری نسبت به سامسونگ یا هواوی به خرج داده و از همان فرمول مایکروسافت در جی 8 ایکس تینکیو استفاده کرده است. با اتصال دو نمایشگر 6.4 اینچی با پنل OLED توسط دو لولا به یکدیگر، قابلیت چرخش 360 درجه‌ای برای این گوشی فراهم شده و کاربر می‌تواند در حالت‌های خاصی دو اپلیکیشن کاملا مجزا را در هر نمایشگر اجرا کند، یا از یک نمایشگر به عنوان کیبورد یا گیم‌پد بهره بگیرد. جی 8 ایکس را می‌توانیم اولین گوشی مجهز به نمایشگر دوگانه بنامیم که از قدرت پردازشی کافی برای استفاده از تمامی قابلیت‌ها برخوردار است.

بدون نمایشگر ثانویه، جی 8 ایکس یک پرچمدار حوصله سر بر 800 دلاری است. اما زمانی که جادوی این گوشی نمایان می‌شود کمتر کسی از کار با این گوشی ناراضی خواهد بود. در واقع جی 8 ایکس پلی میان دیروز و فردای تکنولوژی به حساب می‌آید.
 
Motorola Razr

بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020
 
زمانی که شایعات درباره گوشی منعطف موتورولا به اوج خود رسید، این کمپانی دست به معرفی نسل جدید Razr زد. ریزر جدید یادآور گوشی Razr V3 بوده که در زمان خود یکی از زیباترین و خاص‌ترین گوشی‌های بازار محسوب می‌شد و موتورولا با بازطراحی آن و ایجاد حس نوستالژی در خریداران قصد دارد فروش این دیوایس را افزایش دهد. ریزر کوچک‌ترین گوشی انعطاف‌پذیر است که تا به امروز ساخته شده ولی به همین دلیل توانایی ایفای نقش تبلت را ندارد، امری که گوشی‌های منعطف را به آن می‌شناسند.

موتورولا برای ریزر قیمت 1500 دلاری برگزیده که در مقایسه با سایرین به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر است. این کمپانی چینی-آمریکایی برای محصول جدیدش از چیپست میان‌رده اسنپدراگون 710 استفاده کرده و شاید یکی از دلایل قیمت رقابتی آن، عدم بهره‌گیری از چیپست پرچمدار اسنپدراگون باشد. موتورولا با ریزر جدید نشان داد هنوز هم می‌تواند گوشی‌های میان‌رده خوبی تولید کند و حتی ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور صنعت موبایل‌های انعطاف‌پذیر را وارد مسیر جدیدی کند.
 
Samsung Galaxy Fold 2 (ناشناس)

بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020
 
در حالی که هنوز گلکسی فولد با تمامی مشکلاتش در صدر اخبار قرار دارد اما کره‌ای‌ها پاشنه کفش‌هایشان را بالا کشیده‌اند تا برای گلکسی فولد 2 آماده شوند. با توجه به شایعات و گزارش‌هایی که از گوشی منطعف آتی سامسونگ به دست رسیده، فولد 2 بیشتر شبیه به یک گوشی تاشو خواهد بود و به صورت عمودی باز یا بسته می‌شود؛ بدین ترتیب به واسطه ابعاد جدیدش خیلی راحت‌تر در جیب جای می‌گیرد. متاسفانه اطلاعات دیگری نظیر مشخصات سخت افزاری، ابعاد دقیق و تاریخ عرضه آن هنوز منتشر نشده است.
 
Xiaomi Mi Fold (ناشناس)

بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020
 
شنیده‌ها می‌گویند شیائومی از ژانویه 2019 در حال کار بر روی یک گوشی انعطاف‌پذیر با طراحی انقلابی بوده است. همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود در حالت اسمارت فون نمایشگر از دو جهت به سمت بیرون تا شده و در حالت تبلت نیز نسبت نمایشگر شبیه به مربع است تا مستطیلی که در تبلت‌ها دیده بودیم.

گفته می‌شود شیائومی گوشی آینده‌اش را 1000 دلار قیمت خواهد گذاشت، درست مانند سایر محصولاتش که قیمت رقابتی دارند. در حال حاضر با هزار دلار می‌توان یک پرچمدار معمولی که از طراحی انعطاف‌پذیر برخوردار نیست خریداری کرد. درباره ابعاد، مشخصات سخت افزاری و حتی نام دیوایس هنوز اطلاعی در دست نیست.
 
TCL Trifold (ناشناس)

بهترین گوشی های انعطاف پذیر سال 2019 و 2020
 
ترای فولد با ظاهر آکاردئونی خود در جدیدی به سوی طراحی‌های خلاقانه گشوده است. همانند گوشی احتمالی شیائومی، Trifold نیز از دو نقطه جمع می‌شود و به نظر می‌رسد طراحی ظریف و باریکی داشته باشد. این گوشی منعطف هنوز در مرحله نسخه آزمایشی بوده و هنوز اطلاعاتی درباره طراحی نهایی و مشخصات آن وجود ندارد.

گرچه تکنولوژی گوشی‌های انعطاف‌پذیر از سال 2017 در دسترس بوده، اما به تازگی عملی شده و هنوز هم جای کار زیادی دارد. با این وجود این صنعت با سرعت بالایی در حال تکامل و پیشرفت بوده و امیدواریم در نهایت منجر به ایجاد انقلاب جدیدی در دنیای اسمارت فون‌ها شود.

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط