هوش مصنوعی و واقعیت افزوده در قلب برنامه‌های اپل

همین چند روز پیش بود که شرکت اپل از خریدن استارت‌آپ هوش مصنوعی Turi خبر داد. اما ظاهرا این آخر داستان سرمایه‌گذاری‌های اپل در این حوزه نخواهد بود. آن‌طور که تیم کوک، مدیرعامل Apple در آخرین مصاحبه‌ی خود اعلام کرده است، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده اصلی‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های آتی این شرکت خواهند بود.

کوک که با واشنگتن پست گفتگو می‌کرد، در پاسخ به خبرنگاری که از وابستگی اپل به فروش iPhone و بازار رو به افول گوشی‌های هوشمند گفت: «فناوری‌هایی که امروز صنعت تولید گوشی‌های هوشمند را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند را در نظر بگیرید؛ نگاهی هم به فناوری‌هایی داشته باشید که آینده‌ی این گوشی‌ها را در دست خواهند داشت –مثل هوش مصنوعی… هوش مصنوعی باعث می‌شود گوشی هوشمند بیش از پیش برایتان ضروری باشند».

کوک آینده‌ی گوشی‌های هوشمند را این‌گونه توصیف کرد که «گوشی تلفن همراه‌تان بیش از پیش به یک دستیار همه‌فن‌حریف تبدیل خواهد شد. اگر حالا به ندرت می‌توانید بدون گوشی‌تان خانه را ترک کنید، در آینده از این هم بیشتر به گوشی‌تان وابسته خواهید بود. عملکرد این گوشی‌ها به شدت افزایش خواهند یافت».

اپل پیش از این تغییرات و بهبودهایی در Siri اعمال کرده و اجازه داده بود تا برنامه‌نویسانی خارج از مجموعه‌ی اپل هم برای توسعه‌ی Siri دست به کار شوند. به این ترتیب فصل جدیدی در رقابت میان دستیار هوشمند اپل با رقبایی مثل کورتانا (مایکروسافت)، الکسا (آمازون) و صد البته دستیار هوشمند گوگل آغاز شد. حالا تیم کوک از توسعه‌ی بسیار گسترده‌ی حوزه‌ی عملکرد سیری خبر می‌دهد. اما هوش مصنوعی تنها حوزه‌ی سرمایه‌گذاری اپلی‌ها نیست.

تیم کوک در این مصاحبه از حوزه‌ی دیگر سرمایه‌گذاری شرکتش هم خبر داد: واقعیت افزوده. چه این تصمیم حاصل مشاهده‌ی موفقیت‌های پوکمون گو بوده باشد و چه تصمیمی قدیمی‌تر و راهبردی‌تر، آن‌چه مسلم است این که اپلی‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی در این حوزه را نیز در دستور کار قرار داده‌اند. البته کوک چیزی از جزئیات این سرمایه‌گذاری بروز نداده است و حتی معلوم نکرده آیا قرار است سخت‌افزاری نظیر HoloLens یا Google Glass طراحی شود یا نه. اما به نظر می‌رسد بازار بزرگ بالقوه‌ی واقعیت افزوده برای اپلی‌ها –و برای هیچ شرکت دیگری- قابل چشم‌پوشی نیست.

 

منبع: AppleInsider

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط