مایکروسافت پروژه ذخیره سازی اطلاعات در DNA را آغاز کرده است

اطلاعات هروز بیش از پیش در حال تولید است. روند تولید اطلاعات در دنیا به طرز شگفت آوری سریع شده است و کارشناسان نگران ذخیر سازی آن هستند. جابه جایی منابع ذخیره سازی همواره مخاطرات بالایی از قبیل دزدیده شدن اطلاعات و صدمه به آنها را دارد. این مطلب باعث شده است که ذخیره سازی اطلاعات در آینده تبدیل به یکی از چالش های بزرگ گردد.

 

حجم دیتای تولید شده در سال ۲۰۱۵ چیزی در حدود ۵٫۴ تریلیون بایت (زتا بایت) تخمین زده میشود. این مقدار تا سال ۲۰۲۰ به ۵۴ تریلیون بایت (زتا بایت) خواهد رسید و یک چالش بزرگ برای ذخیره سازی ایجاد خواهد کرد. سوال این است که دنیا چطور قرار است ده برابر اطلاعات بیشتر را ظرف ۴ سال جای دهد؟

 

شرکت مایکروسافت به تازگی پروژه ای را آغاز کرده است که طی آن قصد دارد اطلاعات را روی DNA ذخیر کند. این همکاری با دانشگاه ایالتی واشنگتن در حال انجام است تا در نهایت بتوان اطلاعات دیجیتال را بروی DNA ها ذخیر کرد.

 

بر اساس آخرین خبرها، مایکروسافت اقدام به خرید ۱۰ میلیون قطعه از DNA های سنتز شده با نام Oligonucleotides از یک استارت آپ در حوزه بیولوژی با نام Twist کرده است. شناسایی و آغاز فعالیت بروی این ژن ها با همکاری دانشگاه واشنگتن انجام خواهد شد.

 

 

مکانیزم ذخیره سازی در DNA بسیار پیچیده است و ظرفیت های بسیار بالایی را پوشش میدهد. به گفته کارشناسان ذخیره سازی، تنها یک گرم از DNA میتواند چیزی در حدود ۱ تریلیون بایت اطلاعات را در خود ذخیره کند. همچنین امنیت و کیفیت ذخیره سازی در DNA بسیار بالاست. بطوریکه اطلاعات در این ملکول ها ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال باقی خواهند ماند.

شاید تنها این جمله موید شگفت آور بودن قابلیت ذخیره سازی DNA باشد که تنها ۲۰ گرم از DNA سنتر شده، میتواند تمامی اطلاعات تولید شده تا بحال را در خود ذخیره کند.

 

هرچند راه طولانی ای تا رسیدن به صنعتی شدن این مکانیزم ذخیره سازی و رسیدن به تولید انبوه دستگاه های دیجیتال نظیر موبایل و تبلت هایی که از DNA به عنوان ذخیره ساز استفاده میکنند وجود دارد. اما هفته گذشته، یکی از کارشناسان مایکروسافت اعلام کرد که تمامی اطلاعاتی که بصورت کد های خاص در DNA در پاییز سال قبل جایگذاری شد با دقت ۱۰۰ درصد بازیابی شدند. در واقع اولین قدم در این زمینه موفقیت آمیز بوده و ما را به این امیدوار میکند که در آینده، ممکن است موبایل ها یا کامپیوتر هایی داشته باشیم که از DNA به عنوان ذخیر ساز استفاده میکنند.

 

 

منبع: www.thehackernews.com

 

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط