شهرهای پردرآمد جهان برای فعالان حوزه فناوری

به گزارش صبحانه، افراد شاغل در حوزه صنعت فناوری بریتانیا در سال ۲۰۱۶ به طور متوسط درآمدی حدود ۵۶هزار پوند داشتند که هرچند در مقایسه با سایر شغل‌ها در بریتانیا با متوسط درآمد ۳۴هزار و ۸۹۲ پوند رقم مناسبی محسوب می‌شود ولی وقتی آن را با حقوق 107هزار پوندی فعالان عرصه فناوری در سانفرانسیسکو قیاس‌کنیم بی‌شک دچار یأس می‌شویم
شهرهای پردرآمد جهان برای فعالان حوزه فناوری
فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از حوزه‌هایی است که اکنون طرفداران فراوانی دارد و بسیاری تلاش می‌کنند  با داشتن تحصیلاتی در این زمینه وارد حوزه تکنولوژی شوند،چرا که معتقدند یکی از پولسازترین و پردرآمدترین شغل‌های جهان است ولی آیا این شغل در همه کشورهای جهان به یک اندازه درآمدزاست و در کشورهای پیشرفته مهندسان نرم افزار و... درآمدی یکسان دارند؟


بیشترین حقوق فعالان فناوری در سانفرانسیسکو

میزان درآمد سالانه فعالان حوزه فناوری مورد توجه بسیاری از مؤسسات پژوهشی قرار گرفته و در این میان، Hired با مطالعه 16 شهر یا کشور جهان، گزارش سالانه خود را در این زمینه منتشر کرده است. کمپانی بریتانیایی Hired با ساخت یک اپلیکیشن عضوگیری به همین نام هرسال بهترین و توانمندترین مهندسان و کارمندان فناوری را از میان سیل درخواست‌ها انتخاب می‌کند و بهترین استعدادها را به کمپانی‌هایی که اعلام نیاز کرده‌اند، معرفی می‌کند. اطلاعات گزارش امسال Hired از حقوق‌هایی که سال ۲۰۱۶ در این اپلیکیشن پیشنهاد و پذیرفته شده‌اند، استخراج شده و گفته می‌شود که بیشتر متقاضیان نیز حداقل ۸سال سابقه کاری مفید داشته‌اند؛از آنجا که امریکا یکی از کشورهای برتر در حوزه فناوری محسوب می‌شود در این تحقیق حقوق فعالان حوزه فناوری در برخی  شهرهای این کشور ازجمله سانفرانسیسکو، سیاتل، نیویورک، لس‌آنجلس، بوستون، سن دیه گو، دنور، واشنگتن دی سی، آستین و شیکاگو مورد بررسی قرار گرفت. 

همچنین ملبورن و سیدنی استرالیا، تورنتو کانادا، لندن از بریتانیا، سنگاپور و پاریس از فرانسه هم از دیگر محل‌هایی بودند که در این گزارش مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتند. وقتی حرف از درآمد حوزه فناوری به میان می‌آید بیشتر نگاه‌ها به سمت «سیلیکون ولی» می‌رود و بسیاری تصور می‌کنند که مهندسان نرم افزار و... در این دره فناورانه، بالاترین حقوق را دریافت می‌کنند ولی واقعیت چیز دیگری است. نتیجه این تحقیق نشان داد که مهندسان نرم افزار امریکایی، به طور متوسط بالاترین حقوق را دارند که البته این درآمد خوب در همه ایالت‌های آن نیز به یک اندازه نیست به‌عنوان مثال ساکنان سانفرانسیسکو که در حوزه نرم‌افزار فعالیت دارند در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۳۴هزار دلار(۱۰۷هزار پوند) درآمد داشتند که بالاترین رقم درآمد این حوزه در جهان محسوب می‌شود و پس از آن ساکنان ایالت سیاتل با میانگین حقوق۱۲۶هزار دلار(۱۰۱هزار پوند) قرار دارند. 

از سوی دیگر باید گفت که سال 2016 بیشتر فعالان عرصه فناوری در بسیاری از کشورها کاهش حقوق را تجربه کردند و شاید بیشترین آن در تورنتو کانادا بود که مهندسان نرم افزار با کاهش ۲۹/۲درصدی حقوق مواجه شدند. واقعیت این است که در سال گذشته میلادی تنها دو بازار از میان مناطق مورد مطالعه Hired، افزایش حقوق حدود یک درصدی را تجربه کردند که آنها هم سانفرانسیسکو و سیاتل بوده‌اند. اما چرا فعالان عرصه فناوری در«سیلیکون ولی» از نظر حقوق با ساکنان سانفرانسیسکو برابری نمی‌کنند؟ در پاسخ باید گفت که دلیل آن، هزینه بالای زندگی در این دره فناورانه است.

نتایج مطالعه Hired نشان می‌دهد که ملبورن استرالیا با حقوق سالانه 66هزار و 400 پوند پس از شیکاگو به‌عنوان آخرین ایالت امریکایی مناسب برای درآمدزایی در حوزه فناوری قرار دارد. از سوی دیگر در ملبورن به دلیل هزینه پایین زندگی، حتی حقوق پایین‌تر نیز می‌تواند کارمندان این حوزه را نسبت به برخی دیگر از کشورها راضی‌تر نگه دارد. پس ازملبورن نیز این، ساکنان سیدنی با حقوق سالانه 64هزار و 800 پوند هستند که بالاترین درآمد را در حوزه فناوری دارند و سپس نوبت به مردم کانادا در تورنتو می‌رسد که فعالان عرصه فناوری در این کشور با حقوق سالانه 59هزار و 200 پوند نسبت به بقیه، موقعیت مناسب تری از نظر کسب درآمد دارند.

برگزیت و حقوق مهندسان نرم افزار در بریتانیا

از نگاه Hired، موضوع میزان درآمد فعالان حوزه فناوری در بریتانیا از اهمیت بسیاری برخوردار است. طبق نتایج تحقیقات Hired میزان حقوق دریافتی افراد شاغل در کمپانی‌های فناوری بریتانیا حدود نصف همتایان آنها در سانفرانسیسکو است و البته چیزی که باعث نگرانی برخی مسئولان این کشور شده، موضوع برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تأثیر آن بر صنعت فناوری است. 

«مائول پاتل» دبیر اجرایی Hired دراین باره گفت: میزان حقوق فعالان حوزه فناوری بریتانیا در میان کمترین‌های جهان قرار دارد و ممکن است این موضوع وخیم‌تر هم بشود. افراد شاغل در حوزه تکنولوژی در لندن با اینکه درآمدی بالاتر از میانگین درآمد سالانه سایر شغل‌ها دارند ولی وقتی این موضوع با برخی دیگر از کشورهای جهان مقایسه می‌شود می‌توان آن را جزو مشاغل بسیار کم درآمد به حساب آورد یا به بیان دیگر این افراد در مقایسه با همتایان خود در این کشورها حقوق بسیار پایینی دریافت می‌کنند. 

وی ادامه داد: افراد شاغل در حوزه صنعت فناوری بریتانیا در سال ۲۰۱۶ به طور متوسط درآمدی حدود ۵۶هزار پوند داشتند که هرچند در مقایسه با سایر شغل‌ها در بریتانیا با متوسط درآمد ۳۴هزار و ۸۹۲ پوند رقم مناسبی محسوب می‌شود ولی وقتی آن را با حقوق 107هزار پوندی فعالان عرصه فناوری در سانفرانسیسکو قیاس کنیم بی‌شک دچار یأس می‌شویم.

ازسوی دیگر حقوق خارجی‌ها در بریتانیا به دلیل دریافت پاداش‌هایی خاص، تا ۲۸درصد بالاتر از همتایان انگلیسی‌شان است و اگر بر اثر برگزیت برای این مهاجران مشکلاتی ایجاد شده یا درآمد آنها از این رقم کمتر شود، مطمئناً بریتانیا را ترک می‌کنند و این کشور به دردسر جدی می‌افتد چرا که بخش زیادی از فناوری را همین فعالان خارجی می‌گردانند. واقعیت این است که صنعت فناوری بریتانیا بشدت به شهروندان غیر بریتانیایی وابسته است به صورتی که طبق تحقیقاتی که در زمینه بدنه صنعت فناوری بریتانیا انجام شده است این افراد حدود ۱۸درصد از تمام کارمندان این حوزه را در بریتانیا شامل می‌شوند.

«جسیکا کرک پاتریک» یکی از دانشمندان و محققان حاضر درHired نیز گفت: بریتانیا به اندازه کافی در حوزه فناوری تلاش نکرده است و دچار کمبود استعدادهای برتر فناوری اطلاعات در بریتانیا هستیم و به نوعی این صنعت، وابسته به مهاجران است. هم‌اکنون حداقل ۳۰ درصد مهندسان فناوری اطلاعات و شاغل در بخش‌های مختلف این حوزه از خارج بریتانیا جذب این کشور شده‌اند و چه بخواهیم و چه نخواهیم، پس از خروج ما از اتحادیه اروپا و اجرای برگزیت مشکلاتمان در حوزه فناوری به مراتب شدیدتر خواهد شد چرا که نمی‌دانیم تا چه حد می‌توانیم نیروهای کار مؤثر خارجی را ترغیب به ماندن در کشورمان کنیم. 

از سوی دیگر به نظر می‌رسد  برخی شرکت‌های بزرگ هم علاقه‌ای به ماندن در بریتانیا پس از برگزیت نداشته باشند و این موضوع ما را نگران‌تر می‌کند. با اینکه حرف و حدیث‌های بسیاری بر سر وضع حوزه فناوری بریتانیا پس از خروج رسمی از اتحادیه اروپا در گرفته است ولی هنوز هم هستند برخی شرکت‌های بزرگ فناوری که نمی‌خواهند در این شرایط هم از بریتانیا خارج شوند و نه تنها این برهه از زمان را مناسب خروج از این کشور نمی‌دانند بلکه معتقدند می‌توانند بهترین بهره را نیز ببرند. یکی از این کمپانی‌های برتر فناوری مایکروسافت است که گفته سرمایه خود را از بریتانیا بیرون نخواهد کشید حال باید منتظر ماند و دید پس از برگزیت چه اتفاقی برای صنعت فناوری بریتانیا می‌افتد.


در این مطالعه و تحقیق مشخص شد  از نظر میزان حقوق دریافتی توسط مهندسان نرم افزار و شاغلان حوزه فناوری، سنگاپور باحقوق سالانه 48هزار و 800 پوند پس از بریتانیا قرار دارد. این کشور با اینکه در آسیا و اقیانوسیه(آسیا- پسیفیک) موقعیت مناسبی دارد ولی در مقایسه با امریکا، کانادا، استرالیا و بریتانیا وضع چندان مناسبی ندارد. یکی دیگر از نتایج تحقیقHired که برای بسیاری عجیب بود اینکه کارکنان حوزه فناوری در فرانسه سالانه کمترین حقوق دریافتی یعنی 44هزار پوند را در میان کشورهای مورد مطالعه کسب می‌کنند.

منبع : ایران

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط