باتری‌‌های آینده بر پایه آب ساخته خواهند شد

به گزارش صبحانه،  اگر به منفجر شدن باتری‌های گوشی‌های هوشمند در سال‌‌های اخیر توجه کنید، متوجه می‌شوید که ما همواره در معرض باتری‌‌های لیتیوم یونی، که در گوشی‌ها و سایر گجت‌های امروزی استفاده می‌شوند، می‌باشیم که قابلیت منفجر شدن داشته، و از طرفی هم به آن اندازه‌ای که باید و شاید، عمر طولانی هم ندارند.
  
با توجه به این موضوع، شرکت‌‌ها و محققین زیادی در حال حاضر بر روی پروژه‌‌هایی کار می‌کنند که این مشکل را حل کنند ولی با توجه به هزینه زیاد و زمان طولانی که این تحقیقات و توسعه این گونه پروژه‌‌ها می‌طلبد، انتظار نمی‌رود که به این زودی این مشکل حل شود.

ولی با این حال، تحقیقات و پیشرفت‌هایی که در این زمینه رخ می‌دهند، جالب و می‌باشند. محققین دانشگاه هاروارد پروتوتایپی از یک نوع باتری ساخته‌اند که هم سمی نبوده و هم از هر نوع باتری لیتیوم یونی موجود در بازار عمر طولانی‌تری دارد. این نوع باتری‌ها که با نام باتری جریانی (flow battery) شناخته می‌شوند، قادرند در بازه زمانی بیش از ۱۰ سال به کارکرد خود ادامه دهند.

البته این باتری اولین باتری از این گونه نیست که ساخته می‌شود، ولی برخی از مشکلات موجود در باتری‌های قبلی را حل می‌کند. محققین در توضیح درباره ساخت این نوع باتری، این چنین می‌گویند که مولکول‌های موجود در الکترولیت‌ها را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که قابلیت‌هایی همچون افزایش پایداری، قابلیت حل شدن در آب و همچنین مقاومت در برابر تجزیه به آنها افزوده می‌شود. 

این نوع باتری‌ها همچنین قیمت تمام شده کمی خواهند داشت، و می‌توانند برای ذخیره انرژی‌‌های تجدیدپذیر استفاده شوند. امروزه با توجه به این که تقریبا همه افراد از گجت‌‌های مختلف استفاده می‌کنند، و با توجه به اینکه این دستگاه‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند،‌ همه به دنبال باتری‌هایی با طول عمر بیشتر هستند. و دستیابی به این نوع باتری‌‌ها می‌تواند برای شرکت‌ها برگ برنده‌ای به حساب آید. ولی همان گونه که اشاره شد، تا چند سال آینده انتظار نمی‌رود که این نوع باتری‌های بر پایه آب وارد بازار شوند و بایستی فعلا منتظرشان بود.

منبع:وب سایت تک زوم

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط