برنامه‌ای برای مشاهده ردپای خود در اینترنت

به گزارش صبحانه، دو برنامه‌نویس در ابتکاری تازه یک پلاگین(افزونه) برای مرورگرها طراحی کرده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهد ردپای خود را در فضای مجازی مشاهده کنند.

به نقل از دویچه‌وله، کاربران معمولا اطلاعاتی از خود در اینترنت برجا می‌گذارند و افزونه جدید رجینا فلورس میز و هانگ دو چی دوک، امکان ملاقات با بدل مجازی کاربران را فراهم کرده است.

این افزونه‌ "سلفی اطلاعات" (Data Selfie) نامیده شده و ردپای کاربران در فضای مجازی را به کمک فعالیت‌های فیسبوکی آنها ثبت می‌کند. امکان دانلود این افزونه برای مرورگر کروم برای همه وجود دارد.

برنامه سلفی اطلاعات، داده‌هایی را که کاربر آگاهانه و ناآگاهانه در گشت‌وگذار و فعالیت‌های فیسبوکی به جا می‌گذارد، جمع‌آوری کرده و نشان می‌دهد چگونه هوش مصنوعی نهفته در این شبکه اجتماعی رفته رفته تکه‌های پازل شخصیت کاربر را بر پایه رفتار مجازی کنار هم می‌چیند.

این برنامه برای پرورش بدل مجازی کاربران از ابزار کامنت‌گذاری‌ و لایک زدن‌های فیسبوک و همچنین لینک‌هایی که کلیک می‌شوند، استفاده می‌کند. علاوه بر آن، اطلاعات و اینکه هر کاربر کدام مطلب را می‌بیند، چه مدت آن را می‌خواند یا نگاه می‌کند هم ضبط می‌شوند.

هر قدر مدت‌زمان استفاده از افزونه سلفی اطلاعات بیشتر باشد، تصویری که در نهایت ارائه می‌شود واضح‌تر است. به کمک الگوهای تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی، یک برآورد تدریجی از باورهای مذهبی و سیاسی کاربر، ویژگی‌های برجسته‌ی شخصیتی او، سن، جنسیت، الگوی مصرف، سرگرمی‌ها و علایقش ارائه می‌شود. این شبیه همان بدل مجازی کاربر است که روی سرورهای فیسبوک زندگی می‌کند با این تفاوت که ابزارها و روش‌های فیسبوک برای تراشیدن این پیکره به مراتب دقیق‌تر و کارآمدتر هستند.

ایسنا

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط