آشنایی با شرکت خودروسازی رولز رویس

به گزارش صبحانه به نقل از همشهری، شركت خودروسازي رولز رويس در سال 1906 توسط شارل استوارت رولز و فردريك هنری رویس، تحت نام رولز-رویس لیمیتد تأسیس شد و به عنوان شرکت ساخت موتورهای بادی (موتورهایی که با جریان هوا کار می‌کند) شروع به كار كرد.

رولز سومین پسر یک لرد و میلیونر انگلیسی به نام لرد لانگانوک بود. وي مثل تمام فرزندان اعیان‌های بريتانيا؛ تحصیلات ابتدایی، متوسطه و عالی خود را در کالج اتونوتریستی و دانشگاه کمبریج انجام داد. با این تفاوت که او مانند سایر اعیان‌ها به جای اینکه در حقوق و علوم سیاسی متخصص شود، در رشته مهندسی، علوم و مکانیک، تحصیلات خود را دنبال کرد.

رولز در سال ۱۹۰۲ پس از اینکه به تحصیلات خود خاتمه داد با شخصی به نام جونسون، یک کارگاه فروش و تعمیر اتومبیل باز کرد. وي توسط جونسون با رويس آشنا شد.

فردریک هنری رویس پسر یک آسیابان بود، که در کارش ورشکست شده بود. وی که کوچک‌ترین فرزند خانواده بود، بعد از ورشکستگی شرکت اجاره‌ای پدر و مرگ نابهنگام وی، تامین بخشی از هزینه چهار خواهر و برادر دیگر خود را به عهده گرفت. سپس در خط آهن شمال بریتانیا، شروع بکار کرد.

وی در اوقات فراغتش به مطالعه دروس مهندسی برق می‌پرداخت این بود که رولز و رویس با معرفی جونسون، با یکدیگر آشنا و برای ساختن بهترین و عالی‌ترین اتومبیل‌های جهان با کمک یکدیگر مشغول کار شدند.

اولین موتور آنها که ده اسب بخار قدرت داشته و با دو سیلندر کار می‌کرد، هم استحکام داشت و هم بی‌صدا بود و در سال ۱۹۰۳ از کارخانه بیرون آمد. این اتومبیل نه لرزش داشت نه صدا، هم راحت بود و هم بی‌عیب و نقص.

از آن تاریخ به بعد کمپانی رولزرویس، تأسیس شد. قیمت اولین اتومبیل‌هایی که از این کمپانی بیرون آمد، در سال ۱۹۰۴، در حدود شش میلیون فرانک قدیم فرانسه بود. پس از اینکه اتومبیل ساخت رولزرویس کلیه مسابقات اتومبیل‌رانی را در سرعت ربود، شهرتش عالم‌گیر شد.

اولین مدل رولزرویس سیلورگوست نام داشت که در اوایل برای همه کس ساخته می‌شد ولی وقتی ارزش این اتومبیل معلوم شد، کم کم کمپانی رولزرویس ساختن آن را به طور تجارتی محدود و فقط با سفارش به ساختن آن مشغول شد. از آن روز کمپانی رولزرویس تصمیم گرفت فقط یک مدل و آن هم خیلی لوکس از کارخانجات خود خارج سازد.

همکاری رولز و رویس با هم بیش از ۶ سال طول نکشید، زیرا چارلز در سن ۳۲ سالگی در ۱۲ جولای ۱۹۱۰ میلادی در سانحه هوایی درگذشت. وی اولین بریتانیایی بود که بر اثر سقوط هواپیما، جانش را از دست می‌داد. بعد از مرگ وی، هنری رویس به تنهایی هدایت کارخانه را بر عهده گرفت.

در اوایل کار، کمپانی رولزرویس فقط موتور و اعضای داخلی اتومبیل را ساخته و مشتری می‌بایست بدنه اتومبیل را به کمپانی دیگری سفارش بدهد.

در سال ۱۹۲۵ کمپانی رولزرویس به ساختن بدنه و شاسی اتومبیل نیز مبادرت ورزید و فقط از سال ۱۹۴۵ بود که تمام قطعات اتومبیل در این کمپانی ساخته و پرداخته شد.

موتور رولزرویس بعدها طوری تکمیل شد که بعد از جنگ جهاني اول در تمام هواپیماهای ساخت بريتانيا، موتور رولزرویس کار گذارده بودند.

دقت، استحکام و بی‌صدابودن این نوع موتور سبب شد که تمام کمپانی‌های هواپیماسازی جهان، موتور خود را به کمپانی رولزرویس سفارش دهند. کمپانی رولزرویس میگوید: ما نمی‌توانیم و نخواهیم توانست که اتومبیل تجارتی و بازاری از کمپانی خود خارج سازیم، اتومبیل‌هایی که ما می‌سازیم نه‌ فقط باید بادوام، محکم، سریع، بی‌صدا و راحت باشند، بلکه از نظر زیبایی و طراحی کلاسیک؛ هیچکس نتواند با آن رقابت نماید زیرا در غیر این صورت دربان کمپانی اجازه نخواهد داد که اتومبیل ناقصی از درب کمپانی خارج شود!

اتومبیل‌های رولزرویس طوری محکم و دقیق ساخته شده‌اند که مدل‌هایی که قبل از جنگ جهاني دوم ساخته شده یعنی بین سالهای ۱۹۱۴ و ۱۹۱۸، سالم و محکم و برای ۲۵ سال دیگر قابل استفاده بود.

در سال 1971 بخش اتومبیل‌سازی این شرکت تحت عنوان رولزرویس موتور از کارخانه مادر که ساخت موتور پیشرفته جت 211RB ضرر زیادی به آن زده بود جدا شد و هویت مستقلی به خود گرفت. در همين سال برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت رولز-رویس که متعاقب هزینه زیاد تولید موتورهای جت رخ داده بود، دارایی‌های این شرکت از سوی دولت بریتانیا ملی اعلام شد.

در سال ۱۹۷۳ بخش تولید خودرو این شرکت رولز-رویس موتورز نام گرفت. بخش تولید موتور هواپیما در سال ۱۹۸۷ در جریان خصوصی‌سازی‌های زمان مارگارت تاچر رولز-رویس نیز خصوصی اعلام شد و رولز-رویس پی‌ال‌سی نام گرفت.

رولز-رویس موتورز در ۱۹۸۰ به کمپانی ویکرز پیوست شد. ویکرز پی‌ال‌سی یک شرکت دولتی بریتانیایی بود، که در زمینه ساخت تانک و جنگ‌افزار فعالیت می‌کرد. سپس در ۱۹۸۰ مدیریت آن به کمپانی ویکرز سپرده شد. در ۱۹۸۷ توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد، که در نهایت در سال ۱۹۹۸ به ب ام و واگذار گردید و هم‌اکنون زیرمجموعه‌ای از این کمپانی آلمانی به‌شمار می‌آید.

در سال ۱۹۹۸ صاحبان شرکت رولز رویس موتورز تصمیم به فروش این شرکت گرفتند. شرکت ب‌ام‌و جدی‌ترین خریدار رولز رویس بود، چرا که در گذشته موتور و بعضی دیگر از قطعات رولز رویس و بنتلی را، این شرکت آلمانی تهیه می‌نمود.

آخرین پیشنهاد ب ام و؛ ۳۴۰ میلیون پوند بود، ولی این مبلغ با پیشنهاد ۴۳۰ میلیون پوندی گروه فولکس‌واگن شکسته شد، اما به علت اینکه مدیران رولز رویس اصرار بر فروش شرکت به ب ام و را داشتند، طبق توافقی قرار بر این شد، که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ ب ام و کماکان، موتور و تجهیزات خودروهای رولز رویس را تامین کند و اجازه داشته باشد، از نام‌های آنها استفاده نماید.

توافق انجام شده میان مدیران رولز-رویس و گروه فولکس‌واگن، تنها تا پایان سال ۲۰۰۲ اعتبار داشت، بنابراین از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۰۳ متوقف شد و از این تاریخ به بعد، تنها شرکت ب ام و حق استفاده از نام تجاری رولز رویس را داشته، همچنین گروه فولکس‌واگن نیز طبق قرارداد امضا شده در ۱۹۹۸ می‌باید نام خودروهای تولید بنتلی را از رولزرویس-بنتلی به بنتلی تغییر دهد. در حال حاضر نام تجاری رولز-رویس تنها متعلق به شرکت خودروسازی ب ام و می‌باشد.

وظیفه طراحی و ساخت مجسمه شاخص رولز رویس به یک مجسمه‌ساز انگلیسی به نام چارلز رابینسون سایکس داده شد، او این نشان را در قالب بانویی طراحی کرد که در حالت ایستاده اندکی به جلو خم شده است، دست‌هایش را در حالت کشیده رو به عقب گرفته، طوری که قسمتی از جامه‌اش روی دست‌هایش قرار گرفته و حالت بال فرشته را تداعی می‌کند. این مجسمه در آن واحد حس سرعت و لذت را هم تداعی می‌کند، نام این مجسمه روح شادی یا Spirit of Ecstasy است.

با همه فعالیت‌هایی که شرکت‌ها و مهندسین موتور اتومبیل در آلمان، فرانسه و آمریکا به عمل آورده‌اند هنوز هیچ شرکتی در جهان موفق نشده است، اتومبیلی بسازد که مانند اتومبیل انگلیسی رولزرویس که در سال ۱۹۰۴ ساخته شده محکم، بادوام، بی‌صدا و اصیل باشد.

شهرت رولز رویس تا به حدی است که بر دهه‌ها باورهایی که به افسانه بیشتر شبیه هستند، در مورد این خودروها وجود داشت:
«اگر شما یک سکه پول روی رادیاتور اتومبیل رولزرویس قرار دهید و موتور را روشن کنید ممکن نیست آن سکه به زمین افتد و شما وقتی سوار اتومبیل رولزرویس بشوید، حتی در جاده‌های خاکی یگانه صدایی که از اتومبیل خارج خواهد شد، صدای اصطکاک چرخ اتومبیل با زمین است، مگر اینکه یک ساعت مچی در دست ببندید، شما در این موقع صدای تیک تاک ساعت مچی را خواهید شنید ولی از موتور اتومبیل حتی در حال حرکت سریع، کوچکترین صدایی به گوش نخواهد رسید.»

یا اینکه یکی از عجایب اتومبیل رولزرویس این است که خریدار هیچ وقت از استحکام و دوام و مدت کار و نیروی اتومبیل خود اطلاع حاصل نخواهد کرد، زیرا کمپانی به قدری در کار خود مطمئن است که لزومی نمیبیند این اطلاعات را در اختیار خریدار بگذارد.

اتومبیل رولزرویس فقط و فقط توسط رؤسای دول و پادشاهان و ثروتمندان معروف خریداری و استفاده می‌شود. خریدار می‌تواند در مورد لوازم داخل و خارج اتومبیل مانند لباس، سفارش خاصی بدهد. اتومبیلهای رولزرویس به تلویزیون، اتاق خواب و یخچال و تلفن و سایر وسایل مجهز است.

کمپانی رولزرویس از بدو تأسیس تاکنون، فقط ۴۰۰۰۰ عدد اتومبیل ساخته است که از این رقم، ۲۲ هزار عدد آن قبل از جنگ جهاني اول ساخته شده بود.

بهترین، عالی‌ترین، محکم‌ترین، لوکس‌ترین و بی‌صداترین مدل رویس فانتوم چهارم(Phantom) نام دارد که فقط به سلاطین و رؤسای دول و شاهزادگان معروف فروخته می‌شود و شما اگر جزء آنها نباشید، هرچقدر پول و حتی رشوه بدهید و یا هرگونه پارتی بتراشید ممکن نیست موفق شوید مدل رولزرویس فانتوم چهارم را از کمپانی رولزرویس خریداری كنيد. اولین مدل رولزرویس فانتوم چهارم به ملکه الیزابت، ملکه انگلستان فروخته شد.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط