تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس

به گزارش صبحانه،اگر می‌خواهید پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه تکنولوژی های صنعت خودرو را درک کنید، باید در یک خودروی کلاسیک بدون کولر، ترمزهای بدون کمک، کنترل پایداری الکترونیکی، فرمان هیدرولیک، کروز کنترل و فناوری‌هایی از این دست سوار شوید. در این مطلب، 10 مورد از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو در 60 سال اخیر را بررسی می‌کنیم.

10 مورد از تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو

1. پلتفرم های مقیاس پذیر و استفاده از فضا و هزینه

واژه شاسی در خودروهای قدیمی به ساختار نردبان – فریم گفته می‌شد که ستون فقرات قطعات سیستم تعلیق و قوای محرکه را تشکیل می‌داد. شرکت‌های خودروسازی در دهه 20 میلادی، کانسپت‌هایی با شاسی و بدنه یکپارچه را امتحان کردند اما نخستین خودروهای مجهز به این تکنولوژی در دهه 30 میلادی معرفی شدند که از جمله آن می‌توان به سیتروئن Traction Avant اشاره کرد. در دهه 60 میلادی نیز سه خودروساز بزرگی دیترویتی از این سبک طراحی در محصولات خود استفاده کردند و امروزه نیز پلتفرم های مقیاس پذیر در بیشتر خودروها به کار می‌روند. پلتفرم MQB فولکس واگن، یکی از این نمونه‌هاست که در حال حاضر در خودروهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
2. لاستیک های رادیال – هندلینگ ؛ راحتی، ایمنی و کارایی

جان بوید دانلوپ (John Boyd Dunlop) در سال 1888 نخستین لاستیک بادی را ساخت که در بیشتر خودروها به صورت استاندارد به کار رفت. در سال 1946 میلادی، میشلین (Michelin) لاستیک رادیال را اختراع کرد؛ این لاستیک‌ها نسبت به لاستیک‌های معمولی، مزیت‌های بیشتری داشت. دیواره جانبی این لاستیک به خاطر متد ساخت متفاوت، انعطاف بیشتری داشت و می‌توانست ضربه‌ها را بهتر جذب کرده و در زمان عبور از پیچ یا دور زدن، عملکرد مطمئن‌تری را ارائه کند. این تکنولوژی در اواخر دهه 60 میلادی به صورت وسیع‌تری مورد استفاده قرار گرفت.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
3. ترمزهای ضد قفل

ABS در اوایل قرن 20 برای هواپیماها توسعه یافت اما چندین دهه طول کشید تا به صنعت خودرو راه پیدا کند. تنظیمات Sure-Brake اولین سیستمی بود که در هر 4 چرخ عمل می‌کرد و در خودروی کرایسلر ایمپریال 1971 نصب شد. بوش نیز مدعی شده نخستین سیستمی که سیستم‌های معمول امروزی را منعکس می‌کند را در خودروی مرسدس بنز اس کلاس 1978 قرار داده است. ABS، کیسه هوا و کمربند ایمنی، بزرگ‌ترین تکنولوژی های صنعت خودرو در زمینه ایمنی و حفاظت از سرنشینان هستند.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
4. تجهیزات رفاهی خودروها

حمل و نقل افراد، اصلی‌ترین هدف خودروهاست اما با توجه به این که این وسایل نقلیه امروزه به بخشی از زندگی انسان‌ها تبدیل شده، تجهیزات رفاهی اهمیت بسیاری پیدا کرده است. در دهه‌های اخیر شاهد عرضه تجهیزات زیادی شامل سیستم تهویه مطبوع، صندلی‌های گرم و سردشونده و ماساژوردار، شیشه‌ها، آینه‌ها، سانروف و درب پشتی برقی، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل تطبیقی، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن خودکار، بلوتوث، وای فای و صفحات نمایش لمسی در خودروها بوده‌ایم.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
5. کنترل الکترونیکی خودرو ECU

واژه کاربراتور تنها در زمان خودروهای کلاسیک به کار می‌رفت و در اواخر دهه 80 میلادی با هدف کاهش آلاینده‌ها و افزایش راندمان پیشرانه‌های بنزینی، کنترل مخلوط سوخت و هوا و زمان اشتعال بهبود پیدا کرد. با توسعه واحد کنترل الکترونیکی خودرو ECU به همراه میکرو پردازنده و حافظه، کاربراتورها حذف شدند. در حال حاضر، ECU صدها ورودی حسگر را دریافت کرده و با کنترل عملکردها و سیستم‌ها، بهترین راندمان را ایجاد می‌کند.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
6. Can Bus ؛ ارتباط بین واحدها

خودروهای امروزی از صدها حسگر، سیستم و واحد کنترل‌کننده تشکیل شده است. این واحدها نیازمند ارتباط با یکدیگر و دریافت ورودی‌های حسگر هستند تا راننده، اجازه استفاده از تمامی عملکردها را داشته باشد. ارتباط بین هر یک از این واحدها با حسگرها توسط کابل‌ها ممکن نیست و به همین دلیل از شبکه ناحیه کنترلر Can Bus استفاده می‌شود. این سیستم در سال 1983 میلادی توسط بوش توسعه پیدا کرد و در سال 1986 عرضه شد.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
7. گیربکس دو کلاچه

گیربکس های دستی در گذشته عملکرد مناسب و راندمان بالایی نداشت تا این که فولکس واگن در سال 2003 نخستین سری از گیربکس دو کلاچه DSG را بر روی خودروی گلف رونمایی کرد. این تکنولوژی در سال 1939 اختراع شد اما تا دهه 80 میلادی مورد استفاده قرار نگرفت. در این زمان، خودروهای مسابقه‌ای پورشه 956 و 962 لمانز و آئودی اسپورت کواترو S1 رالی از این گیربکس‌ها بهره بردند.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
8. توربوشارژ

یکی دیگر از تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو ، پیشرانه توربوشارژ است. اولدزموبیل جت فایر 1962 اولین خودروی بنزینی بود که از پیشرانه توربو استفاده کرد و در سال 1978 نیز اولین پیشرانه توربودیزل در مرسدس بنز 300SD به کار رفت. در ابتدا هدف از به کارگیری توربو، افزایش پرفورمنس خودرو بود اما معرفی پیشرانه‌های بنزینی کوچک با تکنولوژی تزریق مستقیم موجب افزایش راندمان و کاهش آلاینده‌ها شد. پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری اکولوست فورد، یکی از بهترین نمونه‌های توربوشارژ بود که 3 بار جایزه بهترین پیشرانه سال را از آن خود کرد.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
9. خودروهای ارتباطی

امروزه سیم کارت‌ها به صورت استاندارد در بیشتر خودروها قرار می‌گیرند و امکان استفاده از شبکه GSM و اتصال به دنیای بیرون را فراهم می‌کنند. تماس خودکار کمک در زمان تصادف، ارسال داده‌ها به گوشی های هوشمند، همگام‌سازی با تقویم کاری و پذیرش موقعیت GPS رستوران‌ها، بخشی از کاربردهای این ویژگی است.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
10. خودروهای الکتریکی ؛ کاهش آلایندگی و افزایش راندمان

شاید برای شما عجیب باشد اما نخستین خودروی الکتریکی در سال 1837 توسط رابرت دیویدسون اسکاتلندی ساخته شد. باتری ضعیف و تراکم انرژی پایین باعث شد تا خودروهای الکتریکی در رقابت با نسخه‌های احتراقی شکست بخورند، اما در دهه 90 میلادی این خودروها دوباره به عرصه بازگشتند. باتری لیتیوم یونی موجب شد تا امروزه شاهد تولید خودروهای الکتریکی بسیاری باشیم. پیشرفت این باتری‌ها با هدف افزایش محدوده حرکتی خودروهای الکتریکی می‌تواند خودروهای احتراق داخلی را به پایان عمر خود برساند.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
قدم بعدی: اتومبیل های خودران

قابلیت رانندگی خودران از جدیدترین تکنولوژی های صنعت خودرو به شمار می‌رود که فعلا آن طور که باید گسترده نشده است. در حال حاضر، خودروهای تولید انبوه با قابلیت کاملا خودران عرضه نشده و هنوز ابهامات زیادی در خصوص اتومبیل های خودران وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود که تا 10 سال آینده، این تکنولوژی به صورت گسترده‌تری در صنعت خودرو به کار رود.


تاثیرگذارترین تکنولوژی های صنعت خودرو +عکس
 
 
 

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط