۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال۲۰۱۸ +عکس

به گزارش صبحانه،وب‌سایت نیواطلس سالانه فهرستی از جدیدترین محصولات برجسته و نوآوری‌های دنیای دوچرخه و دوچرخه‌سواری را منتشر می‌کند. این محصولات لزوما بهتر از محصولات سال گذشته نیستند؛ اما می‌توان آن‌ها را در نوع خود منحصربه‌فرد و بی‌نظیر دانست. باتوجه‌به سلب مسئولیت نیواطلس، فهرستی از دَه نوآوری برتر سال ۲۰۱۸ در ادامه ذکر می‌شود. 
 
 جایگزین محور محرک برای زنجیر و تسمه

سیستم DrivEn متعلق به شرکت سرامیک‌اسپید (CeramicSpeed) است که سازنده آن را یکی از سیستم‌های انتقال قدرت دوچرخه کارآمد جهان معرفی می‌کند. این شرکت روی محور استوانه‌ای فیبر کربنی تمرکز می‌کند که از چرخ زنجیر جلو تا نوار مسطح سیزده‌سرعته کشیده می‌شود. در هر دو انتهای این محور، از یاتاقان‌های سرامیکی بسیار کم‌اصطکاکی استفاده شده که دنده‌ها را روی چرخ زنجیر و نوار مسطح به‌هم متصل می‌کند. وقتی دوچرخه‌سوار پدال می‌زند، یاتاقان‌ها ازطریق محور، گشتاور را از چرخ زنجیر به چرخ عقب منتقل می‌کنند. 
 
۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال ۲۰۱۸
 
طبق گفته‌ی سرامیک‌اسپید، این سیستم ۴۹درصد اصطکاک کمتری درمقایسه‌با سیستم دنده‌ای Shimano Dura Ace ایجاد می‌کند. هم‌اکنون، نمونه‌ی اولیه‌ی سیستم DrivEn سرامیک‌اسپید نمی‌تواند بین چرخ‌دنده‌ها حرکت کند؛ هرچند می‌تواند ازطریق سرووی بی‌سیم که مکانیزم یاتاقان را درمقابل نوار جلو و عقب می‌برد، عملکرد آن تا حدودی اصلاح می‌شود.
 
پدال‌های مغناطیسی بیشتر، اما ساده‌تر و سبک‌تر

پدال‌های Maglock در میان فهرست دَه نوآوری برتر نیواطلس برای سال ۲۰۱۶ قرار گرفت؛ چراکه آن‌ها از مجموعه‌ای از آهن‌ربا برای نگه‌داشتن پای دوچرخه‌سوار روی پدال استفاده می‌کنند. این قطعات آهن‌ربایی به‌نوعی سنگین و بزرگ هستند؛ اما در سال ۲۰۱۸، کمی بهبود یافته‌اند. آن‌ها از آهنربای نئودیمیوم در هر پدال استفاده می‌کنند که به صفحه‌ی فولادی سازگار با SPD زیر کفش دوچرخه‌سوار متصل می‌شود.

 
۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال ۲۰۱۸

هرکدام از آهن‌رباهای مغناطیسی حدود پانزده کیلوگرم نیروی جاذبه فراهم می‌کند و روی دمپر انعطاف‌پذیر نصب می‌شود. بدین‌ترتیب، می‌توان آن را در حین حرکت پا در تماس با صفحه‌ی فولادی قرار داد. وقتی دوچرخه‌سوار بخواهد پدال را رها کند، این کار به‌سادگی با پیچیدن پا به‌سمت کنار امکان‌پذیر است.
 
استفاده از چرخ تاشو برای دوچرخه

در وضعیت کنونی، انواع روش‌ها برای تاکردن اسکلت و فریم دوچرخه وجود دارد؛ اما این ایده هنوزهم با چرخ مشکل دارد. دلیل این امر آن است که آن‌ها باید کوچک باشند یا در هنگام حمل فریم برداشته شوند. بااین‌حال، آندره موسلین، طراح آلمانی، راه‌حل ساده‌ای برای این مشکل دارد.

 
۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال ۲۰۱۸

نمونه‌ی اولیه‌ی این ایده که ریوالو (Revolve) نامیده می‌شود، چرخی ۲۶اینچی با ابعاد کامل است که می‌تواند تا یک‌سوم قطر آن تا شود و دوباره در یک لحظه به حالت قبلی برگردد؛ زیرا در این فرایند، لاستیک‌ها قابلیت بادشدن ندارند. موسلین فعلا‌ به‌دنبال شریکی تجاری برای کمک به تجاری‌سازی این تکنولوژی است که به اعتقاد او می‌تواند برای سایر محصولات نیازمند به حمل‌و‌نقل در حالت جمع‌وجور، مانند صندلی چرخ‌دار یا حتی هواپیماهای بدون سرنشین چرخ‌دار نیز استفاده شود.
 
پمپ‌های پایی فقط برای تشک‌های کمپینگ نیستند

اگر تابه‌حال سعی کرده‌اید تایر مسطح را با پمپ دستی باد کنید، حتما می‌دانید زمان و نیروی زیادی از فرد می‌گیرد. بااین‌حال، پمپ‌های پایی نیز بسیار بزرگ هستند و نمی‌توان آن‌ها را هنگام دوچرخه‌سواری با خود حمل کرد؛ به‌همین‌دلیل، استام‌پمپ (Stompump) ایجاد شد.
 
۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال ۲۰۱۸
 
این پمپ به‌اندازه‌ی کافی کوچک است تا بتوان آن را روی قاب دوچرخه حمل کرد. همچنین، این پمپ روی زمین قرار می‌گیرد و ازطریق شلنگ به سوپاپ هوای پرستا (Presta) یا شرادر (Schrader) روی تایر وصل می‌شود. پس‌ازآن، دوچرخه‌سوار می‌تواند به‌راحتی با پا روی استام‌پمپ فشار دهد و تایر را باد کند. باتوجه‌به‌ گفته‌های سازندگان، استام‌پمپ می‌تواند لاستیک ۲۹اینچی دوچرخه‌ی کوهستان یا تایر دوچرخه‌ی مخصوص آف‌رود را سه‌بار سریع‌تر از پمپ‌های دستی پر کند. هم‌اکنون، نسخه‌ی دیگری برای تایرهای دوچرخه‌های جاده‌ای فشار قوی دردست توسعه و طراحی است.
 
پشت‌بند دوچرخه 

پشت‌بند یا تریلی دوچرخه برای حمل‌و‌نقل محموله در جلو و عقب استفاده می‌شود؛ اما آن‌ها نیز دردسرهای خاص خود را دارند. برای مثال، آن‌ها به اطراف حرکت و صدای زیادی هنگام حرکت تولید می‌کنند. همین مشکلات بود که باعث شد تریلر تریناکس (Trenux) اختراع شود. در فرایندی کمتر از دَه ثانیه، تریلی عقب دوچرخه به‌آسانی تا می‌شود و بالای چرخ عقب قرار می‌گیرد.
 
۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال ۲۰۱۸


نمونه‌ی پروتوتایپ فعلی تریناکس پنج کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا چهل کیلوگرم بار را حمل کند. طراحان آلمانی تریناکس می‌گویند می‌توان برای حمل چمدانی بزرگ، دو جعبه‌‌ی نوشیدنی یا چهار جعبه‌ی گل از فضای بار ۶۲ در ۴۲ سانتی‌متری تریناکس استفاده کرد. طراحی تریناکس همچنین شامل سبد پارچه‌ای برداشتنی نیز می‌شود. برنامه‌هایی تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری این پروژه وجود دارد که طی چند ماه آینده آغاز خواهد شد. 
 
قراردادن تونل باد روی فرمان دوچرخه

به‌طور معمول اگر دوچرخه‌سواران حرفه‌ای بخواهند ضریب آیرودینامیکی خود را هنگام مسابقه اندازه‌گیری کنند، باید در تونل باد یا ولودرام (پیست مخصوص دوچرخه‌سواری) حضور پیدا کنند. بااین‌حال، اختراع جدید شرکت ولوکامپ (VeloComp) به‌نام آیروپاد (AeroPod) که قابل نصب روی فرمان دوچرخه است، به دوچرخه‌سواران نشان می‌دهد ضریب درگ (CdA) و سطح جلوی آن‌ها چه میزان خواهد بود.

 
۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال ۲۰۱۸

درحالی‌که فرایند دقیق کار دستگاه بسیار پیچیده است که اینجا توضیح داده شود، آیروپاد پارامترها و نیروهای مخالف دوچرخه‌سوار (شتاب، شیب تپه، اصطکاک و...) را اندازه‌گیری و آن‌ها را با نیروی عملی فرد مقایسه می‌کند. نیروی فرد نیز از واحد دیگری به‌دست می‌آید که آن را برای تحلیل و ارزیابی به رایانه‌ی قابل‌حمل روی دوچرخه ارسال می‌کند. درنهایت، شکل Cda روی کامپیوتر قابل‌حمل یا با استفاده از اپلیکیشن این شرکت با نام پاورهاوس بایک (PowerHouse Bike) نمایش داده خواهد شد.
 
تایرهایی که برای عمر بیشتر لباس می‌پوشند

فرض کنید در طول هفته با دوچرخه در شهر تردد می‌کنید؛ اما قصد دارید از تعطیلات آخر هفته برای گردش در کوهستان یا مسیرهای آف‌رود استفاده کنید. آیا با همان لاستیک‌هایی به کوهستان می‌روید که با آن در طول هفته دوچرخه‌سواری کرده‌اید؟ آیا چنین تایرهایی وجود دارد که بتوان برای هر مسیری از آن استفاده کرد و با تمام شرایط آب‌وهوایی و جاده سازگار باشد؟ با استفاده از سیستم ری‌تایر (reTyre)، دوچرخه‌سواران دیگر مجبور نیستند این کار را انجام دهند. 
 
۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال ۲۰۱۸


ری‌تایر شامل تایر مسافرتی نرم و صافی است که در تمام مدت روی رینگ باقی می‌ماند. البته، همراه‌با ری‌تایر انواع مختلفی از پوشش‌های لاستیکی (پوسته) ساخته شده که می‌تواند روی تایر و با استفاده از زیپ‌های یکپارچه در امتداد هر دو طرف دیواره نصب شود. این شرکت هم‌اکنون دو نوع پوسته‌ی آف‌رود برای مشتریان ارائه می‌دهد، به‌علاوه مدل آج‌دار هم موجود است که برای دوچرخه‌سواری در آب‌وهوای زمستانی به‌کار می‌رود. 
 
چراغ قوه‌ای که می‌داند کجا می‌روید

دوچرخه‌سوارانی که در مسیرهای کوهستانی سواری می‌کنند، معمولا علاوه‌بر چراغ جلوی نصب‌شده روی فرمان از کلاه ایمنی مجهز به چراغ نیز بهره می‌گیرند تا مسیر پیش رو را به‌خوبی روشن کند. باوجوداین، دستگاه‌های هیدرا تری بایک لایت (Hydra 3 Bike Light) باعث می‌شوند به استفاده از چراغ روی کلاه ایمنی نیازی نباشد. 
 
۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال ۲۰۱۸
 
این چراغ جلو شامل سه لامپ ششصد لومن LED مجزا است. لامپ مرکزی مسیر مستقیم را روشن می‌کند و لامپ‌هایی که در طرفین قرار دارند، هرکدام سمت خود را نورافشانی می‌کنند. درحالی‌که چراغ مرکزی به‌طور دائم روشن است، دو لامپ کناری به‌صورت انتخابی روشن و خاموش می‌شوند؛ زیرا حسگرهایی در درون چراغ تشخیص می‌دهند که دوچرخه‌سوار به چه سمتی می‌خواهد تغییر مسیر دهد. این بدان معنی است که وقتی دوچرخه‌سوار قصد دارد به‌سمت راست حرکت کند، چراغ سمت راست به‌طور موقت روشن می‌شود و فضای پیش‌ رو را برای دوچرخه‌سوار مشخص می‌کند. همین حالت برای پیچیدن به‌سمت چپ نیز وجود دارد. 
 
اگر برای خودرو کار کند، برای دوچرخه هم می‌تواند

هم‌اکنون خودروهایی وجود دارند که بررسی لحظه‌ای فشار تایر را ارائه می‌دهند و به‌تازگی، این سیستم برای دوچرخه هم ارائه شده است. تایرویز (TyreWiz) را که شرکت کوارک (Quarq) ارائه کرده، روی سوپاپ هوای پرستا در لاستیک قرار می‌گیرد و پس‌ازآن، حسگری به‌طور لحظه‌ای فشار هوا را تا مقدار بیشینه‌ی دَه بار اندازه‌گیری می‌کند. سپس، Ant+ یا بلوتوث کم‌انرژی (Bluetooth Low Energy) مقادیر خوانده‌شده را به کامپیوتر قابل‌حمل روی دوچرخه یا برنامه‌ی کاربردی اندروید/ iOS در گوشی هوشمند متصل به سیستم می‌فرستد.
 
 
۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال ۲۰۱۸
 
کاربران هشدارهای مخصوصی هنگام فشار کم یا زیاد دریافت خواهند کرد و به آن‌ها توصیه می‌شود براساس وزن و ابعاد لاستیک آن‌ها، لاستیک باید با چه فشاری تنظیم شود. علاوه‌براین، چراغ‌های LED در تایرویز وجود دارند و وقتی فشار هوا بیش‌ازحد باشد، روشن خواهند شد.
 
دوچرخه‌‌ای با طول زیاد برای حمل وسایل

چند هفته پیش، دوچرخه‌ الکتریکی (e-bike) کانورسایکل (Convercycle) با دو پیکربندی معمولی و باربری رونمایی شد. این دوچرخه‌ی برقی که درحقیقت مدلی تبدیل‌یافته از دوچرخه‌های معمولی است، می‌تواند برای حمل بار زیاد استفاده شود. در حالت دوچرخه‌ی معمولی، دوشاخه‌ی عقب به‌سمت جلو و عقب تا می‌شود و می‌تواند در وضعیت خود نیز قفل شود. در این حالت، فضایی برای قرارگرفتن بار بین چرخ عقب و صندلی ایجاد خواهد شد. از این فضا می‌توان برای نگه‌داشتن مواد غذایی،‌ صندلی کودک و... استفاده کرد. وقتی هم که به حمل بار نیازی نباشد، می‌توان دوچرخه را به حالت اصلی بازگرداند. 
 
۱۰ نوآوری برتر دنیای دوچرخه در سال ۲۰۱۸
 
طبق گزارش، فرایند تاکردن دوچرخه فقط سه ثانیه طول می‌کشد و با یک دست هم می‌تواند انجام شود. وقتی دوچرخه در حالت بارگیری قرار گیرد، همراه‌با دوچرخه‌سواری تقریبا ۱۲۰کیلوگرمی می‌تواند تا شصت کیلوگرم در باربند عقب خود حمل کند. عرض باربند در بیشترین حالت به ۴۳ سانتی‌متر می‌رسد که از طول فرمان بزرگ‌تر نیست و در این حالت، دوچرخه بهترین وضعیت تعادلی را تجربه می‌کند. /زومیت

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط