۹ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹

به گزارش صبحانه،با توجه به این نوآوری‌ها، می‌توانیم بگوییم که ۲۰۱۹ هم سال هیجان‌انگیزی برای گوشی های هوشمند است و در ادامه، به ۹ ویژگی مهم این گوشی‌ها می‌پردازیم.
 
گوشی‌های تاشو
 
۹ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹
 
یکی از پرسروصداترین ترندهای گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۹، ارائه‌ی نمایشگرهای تاشو است. اندروید قرار است پشتیبانی نرم‌افزاری از این شکل و شمایل را ارائه دهد و تقریبا تمام مهم‌ترین سازندگان گوشی‌های اندرویدی می‌خواهند در این زمینه شانس خود را امتحان کنند.

سامسونگ قرار است گوشی گلکسی Fold را در نمایشگاه MWC معرفی کند و گوشی تاشو هواوی هم در حالت باز شده به اندازه ۸ اینچ می‌رسد. برند ناشناخته Royole چندی پیش نخستین گوشی تاشو را معرفی کرد و احتمالاً اولین گوشی تاشو ال‌جی هم در نمایشگاه MWC رونمایی می‌شود. علاوه بر این، نباید شرکت‌هایی مانند اوپو، موتورولا و دیگر شرکت‌های چینی را فراموش کنیم.
 
نمایشگرهای حفره‌دار
 
۹ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹
 
شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هواوی برای حذف بریدگی نمایشگر، به بهره‌گیری از حفره نمایشگر و تعبیه دوربین سلفی در آن روی آورده‌اند. سامسونگ مدتی قبل گلکسی A8s را معرفی کرد که از چنین تکنولوژی‌ای بهره می‌برد و جدیدترین پرچم‌داران این شرکت یعنی گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ هم مجهز به چنین نمایشگری هستند. در همین حین، باید خاطرنشان کنیم که هواوی با معرفی نوا ۴ وارد این رقابت شده است.
 
حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر
 
۹ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹
 
تمام گوشی های هوشمند مبتنی بر طراحی کشویی، نمایشگرهای حفره‌دار و نمایشگر دوگانه، از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌برند. اگرچه ویوو Nex S هم مجهز به این فناوری بود، ولی از لحاظ عملکردی حرف چندانی برای گفتن نداشت. اما از آن زمان، گوشی‌هایی مانند وان‌پلاس ۶T، اوپو Find X، نوبیا X و بسیاری از گوشی‌های دیگر به بهره‌گیری از این فناوری روی آورده‌اند که حالا عملکرد سریع‌تر و بهتری دارد.

سامسونگ برای گلکسی اس ۱۰ قرار است از حسگر اثر انگشت فراصوت استفاده کند که به جای تصویربرداری از اثر انگشت، با بهره‌گیری از موج‌های صوتی نقشه‌ی سه‌بعدی خط و خطوط آن را شناسایی می‌کند و به همین خاطر سرعت و دقت بسیار بیشتری دارد. در این میان استقبال چندانی از سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی نشده و به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۹ هم بیشتر شرکت‌های سازنده، استفاده از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر را به سیستم تشخیص چهره ترجیح خواهند داد.
 
طراحی کشویی
 
۹ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹

برخی از سازندگان برای افزایش نسبت نمایشگر به بدنه، به بهره‌گیری از طراحی کشویی روی آورده‌اند. در سال گذشته، اوپو Find X به همراه این مکانیزم معرفی شد که البته این حرکت به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد. در این میان، برند آنر با معرفی مجیک ۲ و شیائومی با معرفی می میکس ۳ این مکانیزم را به‌صورت دستی ارائه دادند. در سال ۲۰۱۹، احتمالاً به شمار گوشی‌های مبتنی بر این طراحی افزوده می‌شود.
 
نمایشگر دوگانه
 
۹ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹
 
تعدادی دیگر از سازندگان گوشی های هوشمند نه از طراحی کشویی استفاده کرده‌اند و نه به بهره‌گیری از نمایشگرهای حفره‌دار روی آورده‌اند. این سازندگان برای حذف دوربین سلفی و افزایش نسبت نمایشگر اصلی به بدنه، در پشت و جلوی گوشی، نمایشگر تعبیه کرده‌اند. در ابتدا گوشی نوبیا X این طراحی را عملی کرد که در جلو از نمایشگر ۶.۲۶ اینچی LCD و در پنل پشتی از نمایشگر ۵.۱ اینچی AMOLED بهره می‌برد و کاربران با بهره‌گیری از دوربین‌های اصلی می‌توانند سلفی‌های باکیفیتی را ثبت کنند. شرکت ویوو هم با عرضه‌ی نسل دوم گوشی Nex به این روند پیوست و یک گوشی مجهز به نمایشگر دوگانه را معرفی کرد.
 
افزایش محسوس حافظه رم و حافظه داخلی
 
۹ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۸، شاهد ترند مربوط افزایش حافظه رم و حافظه داخلی بودیم. آیا ما واقعاً به گوشی های هوشمند مجهز به ۱۲ گیگابایت حافظه رم مانند لنوو Z5 پرو GT نیاز داریم؟ جواب بسیاری از کارشناسان به این سؤال منفی است و همین موضوع برای اوپو Find X مجهز به ۱۰ گیگابایت حافظه رم صدق می‌کند.

گفته می‌شود گران‌ترین مدل گلکسی اس ۱۰ پلاس از ۱۲ گیگابایت حافظه رم و ۱ ترابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. بیشتر پرچم‌داران معرفی شده در اواخر ۲۰۱۸ از حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی هم بهره می‌بردند و در سال ۲۰۱۹، باید انتظار افزایش پرچم‌داران مجهز به ۱ ترابایت حافظه داخلی را داشته باشیم.
 
دوربین‌های سه‌گانه، چهارگانه و پنج‌گانه
 
۹ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۸ هواوی P20 پرو با دوربین سه‌گانه عرضه شد و سروصدای زیادی راه انداخت. اگرچه گوگل هنوز به استفاده از دوربین تک لنزی اصرار دارد و اپل هم به نظر نمی‌رسد قصد استفاده از دوربین سه‌گانه یا بیشتر را داشته باشد، اما بیشتر شرکت‌های سازنده گوشی های هوشمند به سمت بهره‌گیری از دوربین‌های بیشتر حرکت می‌کنند.

چند ماه قبل، سامسونگ با معرفی گلکسی A9 اولین گوشی مجهز به دوربین چهارگانه را معرفی کرد و دو مدل از گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ قرار است از دوربین سه‌گانه بهره ببرند. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۹ شرکت‌های زیادی مانند اوپو و هواوی با گوشی P30 پرو قرار است گوشی‌های مبتنی بر دوربین چهارگانه را روانه‌ی بازار کنند. در این میان نباید گوشی نوکیا ۹ را از قلم بیندازیم که احتمالاً به‌زودی همراه با ۵ دوربین اصلی معرفی می‌شود.
 
قدرت بیشتر برای هوش مصنوعی
 
۹ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹

در سال گذشته روزبه‌روز به تعداد گوشی‌هایی که از تراشه مختص هوش مصنوعی بهره می‌برند، افزوده شد. اپل با تراشه‌های خود در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارد و سامسونگ هم در جدیدترین تراشه اگزینوس واحد پردازش عصبی را تعبیه کرده که این یعنی گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ در زمینه‌ی هوش مصنوعی از قدرت بیشتری بهره می‌برند. کوالکام هم با معرفی تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون ۸۵۵ به این روند پیوسته است. با توجه به این موضوع، باید بگوییم در سال ۲۰۱۹ هم شرکت‌ها توجه زیادی به این موضوع نشان خواهند داد.
 
اینترنت ۵G
 
۹ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹
 
در آخر، باید به اینترنت ۵G بپردازیم. در سال ۲۰۱۹، به غیر از شرکت اپل، تقریباً تمام شرکت‌های مهم اولین گوشی ۵G خود را معرفی خواهند کرد. اگرچه همه‌گیر شدن آن در کشورهای پیشرفته حداقل یک تا دو سال دیگر به طول می‌انجامد، ولی شرکت‌ها برای اینکه از قافله عقب نیفتند، خیلی زود نخستین گوشی‌های مبتنی بر فناوری ۵G را عرضه می‌کنند. این فناوری پتانسیل‌های زیادی دارد و قابلیت‌های متنوعی را امکان‌پذیر می‌کند. فارغ از اینکه برنده این نبرد همه‌جانبه چه شرکتی است، به نظر می‌رسد ۲۰۱۹ سال هیجان‌انگیزی برای صنعت گوشی های هوشمند خواهد بود.

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط