بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018

به گزارش صبحانه،احتمالا نام بهترین گوشی های سال 2018 بر کسانی که اخبار دنیای موبایل را دنبال می‌کنند، پوشیده نیست. اما سال جاری برای کمپانی‌های فعال در این عرصه، سراسر موفقیت و کامیابی نبوده است و برخی از محصولات، چیزی جز شکست و بدنامی را عاید آن‌ها نکردند. در ادامه بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018 را به انتخاب وب‌سایت phonearena مرور خواهیم کرد.
 
بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018
گوشی رد هیدروژن وان (RED Hydrogen One)


بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018
 
می‌گویند اگر از کسی انتظاری نداشته باشید، هرگز ناامیدتان نخواهد کرد؛ اما وقتی صحبت از نخستین گوشی هوشمند تولید شده توسط یکی از بنام‌ترین سازندگان دوربین‌های حرفه‌ای در دنیاست، قطعا انتظارات بالا خواهد بود.

کمپانی RED گوشی هیدروژن وان را با هیاهوی بسیار معرفی و به همان نسبت، افراد چشم انتظار را دلسرد کرد. اگرچه نمایشگر هولوگرافیک 4View دستگاه از تکنولوژی منحصر به فردی برخوردار بود؛ ولی همانند نمایشگرهای 3D و ضبط صدای 3D، به سرعت به یک نوآوری از رده خارج تبدیل شد. ضمن اینکه تعداد اپلیکیشن‌های سازگار با آن نیز، انگشت شمار است.

دوربین این گوشی هم برازنده‌ی نام RED نبود و می‌توان آن را در حد معمولی توصیف کرد. مواردی از این دست و قیمت فراتر از 1000 دلار، دست به دست هم دادند تا بسیاری از علاقه‌مندان، انتظارات خود از این گوشی را برآورده نشده بیابند.
 
پالم فون (Palm Phone)
 
بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018

برند پالم در گذشته با عرضه گوشی های سری Pre، در جلب توجهات موفق عمل کرده بود و به همین دلیل هیجان‌ها هنگام معرفی محصول جدید این برند در نیمه دوم سال، بالا گرفته بود. اما گوشی پالم با برچسب قیمت 350 دلاری، حتی یک اسمارت فون واقعی هم نبوده و در واقع، همراهی برای گوشی اصلی کاربران توصیف شده است.

طراحان دستگاه این ایده را در سر داشتند که در عین همراه داشتن یک گوشی هوشمند، وقت کمتری را با آن صرف کنید. اما با توجه به وجود برنامه‌های مدیریت زمان در نسخه‌های جدید اندروید و آی او اس، شاید ایده‌ی موفقی نبوده است. از طرفی اگر واقعا قصد کار کردن با این گوشی را داشتید، مشکلات یکی پس از دیگری سراغ‌تان می‌آمد؛ از شارژدهی کم و عملکرد ضعیف گرفته تا کیفیت نامناسب صدا هنگام مکالمه!

این موارد برای اینکه گوشی پالم در فهرست بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018، رتبه دوم را به خود اختصاص دهد، کافی به نظر می‌رسند.
 
ژست‌های حرکتی جدید در اندروید 9 پای

بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018
 
کارایی ژست‌های حرکتی آیفون 10 (iPhone X) نشان داد که نیازی نیست بخشی از فضای گوشی های هوشمند، بابت تعبیه دکمه‌های مختلف هدر برود. اپل راه را باز کرده بود و پیش‌بینی می‌شد که سایر تولیدکنندگان نیز دنبال‌رو آن باشند؛ اما انتظار نمی‌رفت که گوگل خود دست به کار شود و ژست‌های حرکتی ناپخته و ناکارآمدی را در نسخه جدید اندروید معرفی کند.

ژست‌های ناوبری اندروید 9 پای از این جهت ناقص است که دو دکمه را روی صفحه باقی می‌گذارد و کاربران همچنان نیاز به ضربه زدن (tap) یا کشیدن (swipe) را احساس می‌کنند؛ ضمن اینکه فضایی هم به نمایشگر اضافه نمی‌شود. بدین ترتیب این سوال پیش می‌آید که اصلا دلیل وجود چنین ژست‌هایی چیست؟
 
گوشی های میان رده‌ سامسونگ

بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018
 
سامسونگ مدل‌های مختلفی از گوشی های مقرون به صرفه را در نقاط مختلف دنیا عرضه می‌کند؛ محصولاتی که از زرق و برق پرچمداران کمپانی بی‌بهره هستند، ولی عملکرد مناسبی دارند و امکانات مورد انتظار را به کاربران ارائه می‌دهند.

امسال اما ظاهرا اوضاع از کنترل سامسونگ خارج شد. اعضای جدید سری A گلکسی، برخی از ویژگی‌های مشتری‌پسند مدل‌های 2017 (از جمله ضد آب بودن) را از دست دادند و عواملی چون حاشیه زیاد نمایشگر و ابعاد بزرگ دستگاه‌ها، کیفیت بالای ساخت آن‌ها را به حاشیه راند. از طرفی مدل‌های 2018، بسیار گران‌قیمت هم بودند و کمپانی‌های چینی در این بازار، کاملا سامسونگ را پشت سر گذاشتند.

به عنوان مثال اگر تبلیغات گسترده کمپانی کره‌ای در مورد دوربین چهارگانه‌ی گلکسی A9 را نادیده بگیریم، این گوشی در برابر محصولات برندهایی چون وان پلاس، پوکوفون و آنر، حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت. بنابراین فهرست بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018 بدون حضور گوشی های میان رده سامسونگ، تکمیل نخواهد بود.
 
نبود فست شارژر در جعبه آیفون‌ های جدید

بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018
 

اپل می‌تواند خود را از اتهامات بسیاری مبرا کند؛ آن هم تنها به این دلیل که گوشی‌های تولیدی‌اش برای مدت‌ها، به شدت خوب کار می‌کنند. در شرایطی که بسیاری از محصولات دیگر، از دریافت آپدیت نرم افزاری محروم هستند و پس از دو یا سه سال، به طور آزار دهنده‌ای کند خواهند شد؛ گوشی های آیفون اغلب تا چهار یا پنج سال به‌روزرسانی می‌شوند و در تمام این مدت، عملکرد مطلوبی از خود ارائه می‌دهند. قاعدتا این موضوع در مورد آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس نیز صادق است.



با این وجود انتظار خریداران از محصولاتی با قیمت بالای 1000 دلار، این است که همه چیز تمام باشند. اما کمپانی کوپرتینویی، یک شارژر 5 واتی را در جعبه این گوشی های پریمیوم  قرار داده است که باتری دستگاه را در عرض 3 ساعت یا حتی بیشتر از این زمان شارژ می‌کند. مدت زمان شارژ بسیاری از گوشی های جدید اندرویدی با شارژر فابریک، نصف این زمان است و این موضوع برای اپل جای شرمساری دارد.

 
اسنشال فون (Essential Phone)

بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018
 
عرضه این گوشی هوشمند به سال 2017 بازمی‌گردد؛ اما داستان آن به سال 2018 کشید. برای اسنشال فون آپدیت‌های بسیاری ارائه شد و حتی پیش از اغلب دستگاه‌های دیگر، کاربران آن به آپدیت اندروید 9 پای دسترسی پیدا کردند. اما به یکباره خبر رسید که کمپانی سازنده از خیر تولید نسل دوم این گوشی گذشته است و قصد ادامه حضور در بازار موبایل را ندارد.

موضوعی ناامیدکننده برای افرادی که 700 دلار صرف خرید اسنشال فون اورجینال کردند و پایانی بد برای شرکتی که پس از غلبه بر مشکلات بسیار، تلاش بیشتری برای حفظ جایگاه خود در این بازار به خرج نداد. با این اوصاف اسنشال فون را باید مظهر یکی از بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل برشمرد که در سال جاری نمود پیدا کرد.
 
سایر ناکامی‌های بزرگ سال

بزرگترین ناکامی های صنعت موبایل در سال 2018
 
سال 2018 اتفاقات قابل ذکر دیگری نیز در این حوزه رخ داد که شاید از نگاه بعضی افراد، مهم‌تر هم بوده‌اند. قصور فیسبوک در رابطه با حفاظت از داده‌های کاربران، رسوایی بسیاری از شرکت‌های بزرگ نظیر گوگل و مایکروسافت به اتهام نقض حریم خصوصی کاربران، تعدیل نیرو در کمپانی HTC به دلیل مشکلات مالی و عدم توفیق هواوی در رساندن محصولات خود به بازار ایالات متحده از جمله آن‌ها هستند. اگر موارد دیگری از این دست به ذهن شما می‌رسد، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط