زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

به گزارش صبحانه،بازدید از کشورهای دیگر، معمولا یکی از مفرح ترین کارهایی است که یک انسان در طول عمر خود انجام می‌دهد. اغلب توریست‌ها پس از گشت و گذار در کشورهای مختلف دنیا، اجناسی را به عنوان کادو و یادگاری از هر کشور خریداری کرده و با خود به همراه می‌برند. اما به غیر از خرید کردن، نگه داشتن اسکناس های کشورهای مختلف برای یادگاری هم می‌تواند کار جالبی باشد که توریست‌ها معمولا انجام می‌دهند. جمع کردن کلکسیونی از اسکناس های مختلف از سراسر دنیا، یکی از عادت های همیشگی توریست‌ها است، و چه بهتر که اسکناس های جمع شده زیبا و چشم نواز باشند. حال بیایید تا نگاهی به لیست زیباترین پول دنیا بیندازیم.
 
زیباترین پول دنیا
 
اسکناس ۵۰ فرانکی (سوییس)
 
زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

50 فرانک سوییس. منبع: eBay

این اسکناس زیبا و رنگارنگ، عنوان زیباترین پول دنیا در سال ۲۰۱۶ را از انجمن بین المللی پول (IBNS) کسب کرد. و اگر نگاهی به عکس بالا بیندازید، دلیل این انتخاب را به خوبی متوجه خواهید شد. این اسکناس با طراحی دقیق و توجه بسیار زیاد به جزئیات توسط Manuela Pfrunder طراحی شده است. در این اسکناس به جای به تصویر کشیدن یکی از شخصیت های مهم کشور سوییس (که معمولا در اسکناس های اغلب دنیا این کار انجام می‌شود)، عکس یک دست به عنوان نمادی از کل مردم سوییس در وسط اسکناس به نمایش در آمده است. این دست یک قاصدک را با انگشتان خود نگه داشته است که نمایشگر "ثروت تجاربی است که سوییس باید ارائه دهد (بیان شده توسط باد)” می‌باشد. بانک مرکزی سوییس قصد دارید تا یک سری کامل از چنین اسکناس هایی را با ویژگی های مشابه و موضوعات اصلیِ زمان، نور، باد، آب، ماده و کلام در آینده ای نزدیک عرضه کند.
 
اسکناس ۱۰ پوندی انگلستان
 
زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

10 پوندی انگلستان. منبع: Japan Times

دومین مورد از لیست زیباترین پول دنیا ، اسکناس ۱۰ پوندی انگلستان می‌باشد. بر روی این اسکناس تصویر Jane Austen، خالق اثرهای معروفی مثل Pride and Prejudice دیده می‌شود. این اسکناس در سال ۲۰۱۷ در کشور انگلستان چاپ شد. این اسکناس تصویری مهربان از چهره جین آستین (که بر اساس یک پرتره آبرنگی کشیده شده توسط James Andrews می‌باشد) را نشان می‌دهد.
 
اسکناس ۲ دلاری برمودا
 
زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

2 دلاری برمودا. منبع: Roberts World Money

این اسکناس فوق العاده زیبا در بین کلکسیون دارها به دلیل لطافت و ظرافت بسیار بالایش محبوب است. این اسکناس توانسته تا در سال ۲۰۱۰ عنوان زیباترین پول دنیا را از IBNS دریافت کند. دلیل این انتخاب، رنگ بندی عالی و دقت در طراحی جزئیات این اسکناس کم ارزش (از نظر مادی!) می‌باشد. از ویژگی های جالب این اسکناس می‌توان به تصویر یک پروانه‌ی شفاف اشاره کرد که فقط زمانی دیده می‌شود که از نزدیک به این اسکناس نگاه کنید.
 
اسکناس ۵۰ دلاری پلیمری ترینیداد و توباگو
 
زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

50 دلاری پلیمری ترینیداد و توباگو. منبع: Venido

و چهارمین مورد در لیست زیباترین پول دنیا ، اسکناس بسیار زیبایی است که توسط بانک مرکزی ترینیداد و توباگو چاپ می‌شود. این اسکناس در سال ۲۰۱۴ در بین ۱۰۰ اسکناس دیگر توانست عنوان زیباترین پول دنیا را از آن خود کند. زمینه‌ی طلایی این اسکناس نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند. بر روی اسکناس تصویر یک سهره کاکل قرمز امریکایی در حال پرواز به همراه یک گل hibiscus قرمز زیبا نقش بسته است. تصویر بانک مرکزی ترینیداد و توباگو به همراه یک زن جوان با لباس محلی هم بر پشت اسکناس خودنمایی می‌کند.
 
اسکناس ۵۰،۰۰۰ شیلینگی اوگاندا
 
زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

50،۰۰۰ شیلینگی اوگاندا. منبع: The IBNS

ظاهر اغواکننده‌ی این اسکناس به طرز عجیبی قلب اعضای IBNS را ربود، به طوری که این اسکناس زیبا اولین اسکناس در تاریخ است که علاوه بر اعضای کمیته انتخاب زیباترین پول دنیا ، رای تمامی اعضای سازمان را هم از آن خود کرد. در جلوی اسکناس تصویر قلب اوگاندا با نمایش مردی در لباس محلی و نقشه اوگاندا که خط استوا در آن خودنمایی می‌کند، به نمایش درآمده است. گوریل های کوهستان سیلوربک همراه با بنای یادبود استقلال در سمت راست تصویر در پشت اسکناس به نمایش درآمده اند. رنگ های طلایی و ماهیت قوی طراحی این اسکناس، جای محکمی را به عنوان یک یادگاری باارزش در قلب کلکسیونرها به دست آورده است.
 
اسکناس ۱۰۰۰ کرونور، جزایر فارو
 
زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

1000 کرونور، جزایر فارو. منبع: The IBNS

شاید این اسکناس دارای رنگ آمیزی فوق العاده ای نیست، اما همچنان بسیار مورد توجه کلکسیونرها می‌باشد. احتمالا دلیل این امر، ماهیت منحصر به فرد و مبهم این اسکناس است. جالب است که تصویر پرنده‌ی روی این اسکناس حتی به صورت کامل هم به نمایش درنیامده است که همین امر باعث ابهام بیشتر تصویر این اسکناس می‌شود. این پرنده یک sandpiper (یلوه) بنفش می‌باشد. این اسکناس بر خلاف دیگر پول های جهان به طور کامل با نقاشی آب رنگ طراحی شده است. همین امر باعث منحصر به فرد بودن اسکناس ۱۰۰۰ کرونوی جزایر فارو می‌شود.
 
اسکناس ۵۰ پوندی اسکاتلند
 
زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

50 پوندی اسکاتلند. منبع: The IBNS

بر روی این اسکناس پرتره ای از Sir Walter Scott (شاعر و مخترع اسکاتلندی که تصویر او بر روی بسیاری از اسکناس های اسکاتلند دیده می‌شود) نقش بسته است. این پرتره اثری از Sir Henry Raeburn می‌باشد که در سال ۱۸۲۲ نقاشی شده است. در واقع دلیل مشهور شدن این اسکناس ۵۰ پوندی، استفاده از اثر هنری آقای ریبورن می‌باشد که تصویری از چهره‌ی آقای اسکات را نقاشی کرده است.
 
اسکناس ۲۰ تالا، ساموا
 
زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

20 تالا، ساموا. منبع: Pinterest

و هشتمین مورد در لیست زیباترین پول دنیا ، این اسکناس ۲۰ تالای کشور ساموا می‌باشد. بر روی این اسکناس تصویری از یک آبشار زیبا (که از مکان های گردشگری ساموا می‌باشد) به نمایش درآمده است. همچنین برای اولین بار در ساموا، به جای درج تصویری از شخصیت های سیاسی، تصویر پرنده‌ی ملی این کشور یعنی Manumea به نمایش درآمده است. طراحی این اسکناس بسیار استادانه بوده و در سرتاسر آن از رنگ های روشن استفاده شده است.
 
اسکناس ۲۰ دلاری کانادا
 
زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

20 دلاری کانادا. منبع: Daily Mail

برنده‌ی عنوان زیباترین پول دنیا در سال ۲۰۰۴، اسکناس ۲۰ دلاری کانادا بود که تصویری از ملکه الیزابت دوم را نمایش می‌دهد. شاید این تصویر، یکی از زیباترین تصاویر به نمایش درآمده از شخصیت های سیاسی بر روی اسکناس‌ها در جهان باشد. همچنین این اسکناس از نظر امنیتی بسیار پیشرفته و غیرقابل تقلید می‌باشد.

اسکناس ۱۰۰۰ فرانکی کوموروس (کشوری در قاره افریقا)
 
زیباترین پول دنیا ؛ اسکناس‌هایی که هم اعتبار دارند و هم فرهنگ!

1000 فرانکی کوموروس. منبع: The IBNS

به احتمال بسیار بالا، تاکنون اسم کشوری به نام کوموروس به گوش بسیاری از ما نخورده باشد، اما جالب است بدانید که اسکناس ۱۰۰۰ فرانکی این کشور ناشناخته توانسته تا عنوان اول را در لیست زیباترین پول دنیا در سال ۲۰۰۶ از آن خود کند. بر روی این اسکناس تصویری از ماهی باستانی به نام Coelacanth به نمایش درآمده است. زیست شناسان اعتقاد داشتند که نسل این ماهی در دوران دایناسورها منقرض شده است، تا اینکه یکی از این ماهی‌ها در سال های گذشته در آب های کوموروس رویت شد. این کشف بزرگ برای مدتی نام کوموروس را در دهان‌ها انداخت و از آن پس، ماهی Coelacanth به بخشی از تاریخ کوموروس تبدیل شد.

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط