آلوئه ورا Aloe Vera

آلوئه ورا، گیاه قرن بیستم، گیاه جاودانگی
 
گیاه صبر زرد با نام علمی (آلوئه ورا) Aloe Vera از جمله با ارزش ترین گیاهان نادر دنیاست. که صدها سال پیش از میلاد مورد توجه و استفاده بشر بوده است.
 
گیاه صبر زرد با نام علمی (آلوئه ورا) Aloe Vera از جمله با ارزش ترین گیاهان نادر دنیاست. که صدها سال پیش از میلاد مورد توجه و استفاده بشر بوده است. از دیگر اسامی آن در ایران می توان به صبر تلخ، شاخ بزی و گیاه درمانگر، گیاه جاودانگی لاله بیابان، گیاه دارویی، گیاه ملکه و در استان های جنوبی ایران به نام های محلی گل سگله، گل قبر یا چادروا اشاره کرد. صبر زرد همان اکسیر جوانی و جاودانگی است که در استان های جنوبی بخصوص قشم و هرمزگان در قدیم بر سر قبر به نشان جاودانگی می کاشتند.
 
● تاریخچه آلوئه ورا
 
تاریخچه آلوئه ورا و شناخت اثرات و فواید دارویی آن به هزاران سال قبل بازمی گردد. از گذشته دور بشر به این نکته پی برده که ژل این گیاه برای ترمیم سوختگی و درمان زخم های عفونی بسیار سودمند است.
 
جالینوس که از پزشکان بزرگ و مشهورترین پزشک یونانی مقیم روم بوده است اعتقاد داشت از آن جا که آلوئه ورا خون را از قسمت های فوقانی (سر) به سمت قسمت های تحتایی (پاها) می راند لذا از سکته های مغزی جلوگیری می کند.
 
همچنین از اطلاعات به دست آمده از سنگ نبشته های دورن غارها و ظروف کنده کاری شده ای که در معابد مصر کشف شده است و نیز افسانه های به دست آمده از دوران مصرف باستان این چنین برمی آید که آلوئه ورا در نزد مصریان بسیار گرامی بوده است چنان که سوگواران برای شرکت در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه ای از برگ های آلوئه ورا تقدیم می کردند.
 
آلوئه ورا در طب پنج هزار ساله هندوستان موسوم به آپودرا نیز به همین ترتیب ارزشمند شمرده شده است. همچنین تمدن های بزرگ جهان اعم از ایران، یونان، روم، چین و نیز اقوام آفریقایی، سرخ پوستان آمریکایی آلوئه ورا را گرامی داشته اند.
 
● مبدا پیدایش و رویش
 
این گیاه خاص مناطق آفریقایی است که به آن زنبق بیابانی یا صحرایی هم گفته می شود. احتیاج کم این گیاه به آب برای ماندن و رشد کردن باعث گسترش آن در نقاط گرم و خشک از جمله مناطق گرم خاورمیانه، هند و آمریکای لاتین شد و باعث کشت از این گیاه هم به عنوان گیاه دارویی و هم گیاه زینتی استفاده فراوان شود.
 
● گونه شناسی
 
آلوئه ورا در لغت به معنای ماده تلخ درخشان است که از عربی گرفته شده است. بیش از ۲۴۰ گونه ی آن شناخته شده که از بین آنها تنها ۴ گونه ارزش غذایی دارد.
 
این گیاه کاکتوس شکل از خانواده سوسنیان (زنبق) می باشد و گیاه دایمی، گوشتی و آبدار است. ارتفاع آن حداکثر به ۲ متر با برگ های پهن تیغ دار می رسد. ساقه های این گیاه کوتاه، ضخیم و کم و بیش منشعب و شاخ دار است. در انتهای ساقه بدون برگ و به صورت خوشه های انبوه در رنگ های زرد و قرمز ظاهر می شوند تکثیر گیاه به وسیله قلمه، ساقه و بذر صورت می گیرد. گیاه آلوئه ورا شاخه گل دهنده زیبا با گل های نارنجی دارد وقتی گل های نارنجی به بذر تبدیل می شوند قابل رویش و جوانه زدن هستند.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط