بنیانگذار مد و موسسه CFDA در امریکا

«الینور لمبرت» به سرنوشت اعتقاد داشت. می دانست که عمری طولانی خواهد کرد و در این مسیر با استعدادهای خاص زیادی آشنا خواهد شد. به همان اندازه ای که به سرنوشت خود اعتقاد داشت، به مسئله مد در ایالات متحده امریکا هم اهمیت داده و معتقد بود سرنوشت خوبی در انتظارش است. از قضا پیش گویی هایش درست از آب در آمد.
 
صد سال عمر کرد که هفتاد سال آن صرف برگزاری مراسم های مختلف و تلاش برای بنیان گذاری نهادهایی به منظور کشف استعدادهای مد و فشن شد. این فعالیت های او باعث شد دیدگاه بسیاری از طرفداران درباره فشن در امریکا تغییر پیدا کند.
«لمبرت» گزینه بسیار خوبی برای این کار بود. از دنیای هنر در سال های 1920 و 1930 آمده بود؛ زمانی که هنرمندان آمریکایی تبار رقابت را با همتایان اروپایی خود آغاز کرده  و درست در همین زمان متقاعد کردن سر دبیران مد در امریکا کاری بس سخت و دشوار بود.
 
«لمبرت» از مبلغین برجسته مد آمریکایی، دکوراتور و صاحب نظر در دیگر حوزه های هنری با افکار و سلایق برگرفته از دنیای معاصر بود. در معرفی طراحان و هنرمندان در حوزه مد در امریکا بسیار فعال بوده و نقش بسیار موثری در توسعه مد به عنوان عنصری مهم در زندگی داشت.
 
در شهر «کرافوردزویل»، ایالت «ایندیانا»، ایالات متحده امریکا متولد شد. در رشته مجسمه سازی، طراحی مد و گزارشگری فشن در «موسسه هنری جان هرون» در «ایندیاناپولیس» و موسسه هنری «شیکاگو آرت» تحصیل کرد و از هیچ تلاشی برای شروع کار حرفه ای اش در «نیویورک» سرباز نزد. اولین شغل او همکاری با شرکت تبلیغاتی «منهتن» بود که به این واسطه ارتباطش با ناشران کتاب، گالری های هنری و هنرمندان بیشتر از قبل شد.
 
در جریان افتتاحیه موزه «ویتنی» و مدیر اصلی مطبوعات موزه «ویتنی» در اوایل سال های 1930 قرار گرفت و همچنین در تاسیس موره هنرهای مدرن امریکا هم دست داشت.
هنرمندان معروفی مانند «تواماس بنتون»، «والت کوهن»، «جکسون پولاک»، «جان کری»، «جورج بیلو»، «جیکاب اپشتاین» و «ایسامو نگوچی» را معرفی و خدمات زیادی برای شناخته شدن آنها ارائه داده است. به عنوان مدیر مطبوعاتی صنعت مد امریکا، هفته مد مطبوعاتی نیم سالانه نیویورک را تاسیس و مراسمی بین المللی مشابه مراسم مد در قطب های جهانی مد و فشن را راه اندازی کرد.
 
ایده بر گزاری نمایش هایی با عنوان خیریه و سرگرمی که اتفاقات به یاد ماندنی به همراه داشت، مانند «مارچ اف دایمس فشن شو» را به عهده داشته و در سال 1964 این برنامه ها را در نمایشگاه «نیویورک ورلد فیر» اجرا کرد. همچنین چندین مراسم عید پاک را در سالن های  «ردیو سیتی» و «فرانکو امریکن فشن شو» در سال 1973 که کاخ «ورسای» پذیرای آن بود، برگزار کرد.
 
دولت امریکا «الینور لمبرت» را برای اجرای نمایش های رسمی در «روسیه»، «ژاپن»، «سوئیس»، «انگلستان»، «ایتالیا» و «استرالیا» منصوب کرد. در بیشتر این کشورها برگزاری شوی مد امریکا برای اولین بار انجام می شد. همچنین «لمبرت» با تکیه بر توانایی های بسیار زیادش در حوزه مد و فشن مراکزی را برای تجارت و ارائه مجموعه های طراحان بزرگ امریکایی در «لندن»، «زوریخ»، «دوسلدوف» و «توکیو» افتتاح کرد و حضور بازار مد امریکا را در عرصه بین المللی به جهانیان نشان داد. در سال 1965 از طرف «لندن جانسون» برای شورای ملی هنر در بنیاد هنری انتصاب و تنها عضو باقیمانده شورای ملی اصلی بود که به این مقام نائل آمد.
 
در سال 1962 انجمن طراحان مد امریکا، «سی اف دی ای» را سازمان دهی و تا سال 2003 یعنی درست همان زمانی که دار فانی را وداع گفت، عضو افتخاری این انجمن بود. در سال 1988 جایزه مراسم «سی اف دی ای» را برای یک بار در طول زندگی اش از آن خود کرد. از سال 2001 جایزه ای به نام «الینور لمبرت» به مجموعه جوایز اهدایی «سی اف دی ای» اضافه شد که برای قدردانی ویژه هنرمندان این صنعت در نظر گرفته شده است.
 
در سال های 1943 تا 1968 بنیانگذار «کوتی اواردز» بوده و مدت کوتاهی پیش از مرگش در لیست غرور آفرینی «ونیتی فیر» قرار گرفت. در سال 1936 با روزنامه نگار شناخته شده، «سیمور برکسون» ازدواج کرد که در سال 1959در گذشت. پسرش هم با بهره گیری از استعداد ذاتی مادر، در زمینه هنر دستی بر آتش داشته و در رسته شاعران و منتقدان هنری قرار می گیرد. 
 
مقاله از: خانم ثنا جاویدان
خانه مد راد

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط