نکاتی در مورد میز غذاخوری در آپارتمان های کوچک

در بسیاری از خانواده های امروزی با توجه به مشغله زیاد اهالی خانواده، دیگر معمولا کمتر فرصت برای دور هم بودن و گفت و گوهای خانوادگی پیدا می شود؛ مگر هنگام صرف غذا که آن هم تنها در وعده شام امکان پذیر است. 


در مهمانی ها هم زمان صرف غذا بهترین فرصت برای گپ میان مهمان ها و صاحبخانه است چون در این شرایط فاصله افراد از هم کمتر بوده و فضا صمیمانه تر است. به همین دلیل در بسیاری از مهمانی های کم جمعیت، مهمانان تمایل دارند مدتی پس از صرف غذا را همچنان کنار هم بگذرانند؛ به خصوص اینکه این روزها کاربرد میز و صندلی غذاخوری رواج یافته و حتی گاهی میز غذاخوری به میز کنفرانس خانوادگی تبدیل می شود. حالا اینکه این گرد هم آمدن (هنگام صرف غذا) در چه شرایطی و در چه مکانی انجام می شود، یکی از موضوعات مهمی است که در دکوراسیون فضای داخلی خانه ها باید مورد توجه قرا گیرد. 


راهکارهایی برای آپارتمان های کوچک 

در آپارتمان های کوچک برای حل مشکل فضای مناسب صرف غذا 2 راهکار اصلی وجود دارد: 

1-میزهای کم جا 

در طراحی میزهای غذاخوری امروزی تحولات جدیدی به چشم می خورد که به عنوان میزهای کم جا در استفاده بهینه از فضا نقش موثری دارند. ساختار میزهای کم جای امروزی به این ترتیب است که یا قسمتی از میز تاشو بوده و در صورت لزوم قسمت تا شده هم راستا با سطح میز قرار می گیرد یا اینکه بخشی از میز حالت کشویی داشته و در شرایط مورد نظر، به طول آن اضافه می شود. 
میزی با شکل و اندازه ای متناسب با فضای مختص به غذاخوری و تعداد افراد خانواده انتخاب کنید. 

2-پیشخوان به جای میز 

در بعضی از آپارتمان های کوچک امروزی وسعت خانه به اندازه ای کم است که ته تنها فضای غذاخوری به صورت جداگانه وجود ندارد، بلکه امکان قرار دادن میز و صندلی در گوشه ای از محیط نشیمن هم نیست، بنابراین در این شرایط معمولا از پیشخوان آشپزخانه های با سیستم باز (OPEN) برای این منظور استفاده می کنند. در واقع در این خانه پیشخوان، جایگزین میز غذاخوری افراد خانواده و مهمانان می شود. 
آشپزخانه 

مناسب ترین میز 

هنگام انتخاب و خرید میز غذاخوری ابتدا به توصیه های زیر نگاهی بیندازید، سپس راهی بازار برای خرید شوید: 

اگر فضایی مختص به قرار دادن میز و صندلی غذاخوری در خانه تان وجود دارد، وسعت آن محیط و همچنین شکل هندسی آن را هنگام خرید مورد توجه قرار دهید. 

میزی با شکل و اندازه ای متناسب با فضای مختص به غذاخور یو تعداد افراد خانواده انتخاب کنید. میزهای گرد 5 تا 8 ضلعی فضای بیشتری نسبت به میزهای مستطیل و مربع اشغال می کنند. البته اگر علاقه مند به میزهای بدون زاویه (مستطیل و مربع) هستید، در ضمن فضای خانه تان هم چندان بزرگ نیست، به جای میز گرد، میز بیضی شکل انتخاب کنید. 

برای فضاهای کوچک میزهای پایه گلدانی یا پایه های ظریف و همچنین صندلی های ظریف و بدون دسته بهترین انتخاب ها هستند. 

نورپردازی بالای میز 

حالا که میز و صندلی برای صرف غذا آماده کرده اید، به فکر نورپردازی سطح میز هم باشید. این نوع نورپردازی را موضعی می نامند. با همین هدف نورپردازی های مختلفی تولید شده اند که 2 اصل مهم در انتخاب و نصب آنها، فاصله میان نورپرداز تا سطح میز و همچنین مدل نورپرداز است. 

در صورتی که به دنبال نورپردازی برای بالای میز غذاخوری هستید، بهتر است مدلی انتخاب کنید که نوردهی آن به سمت پایین، یعنی میز باشد. علاوه بر این، مناسب ترین فاصله نورپرداز تا سطح میز کمتر از یک متر است. در ضمن فراموش نکنید که لوستر باید درست وسط میز از سقف آویزان شود. 

یک توصیه مهم 

اگر می خواهید فضایی هر چند کوچک از خانه را به محیط غذاخوری اختصاص دهید و محدودیت خاصی هم به لحاظ مکانی ندارید توجه به این اصل ضروری است که میز و صندلی غذاخوری باید در نزدیک ترین فاصله با آشپزخانه قرار گیرند تا به این ترتیب انتقال غذا به سر میز راحت تر انجام شود. 

 

منبع :http://Pages/News-1811.aspx

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط