پول های آمازون کجا می‌رود؟

به گزارش صبحانه به نقل از زومیت، شاید شما هم این سوال را از خود پرسیده باشید که پول‌های آمازون چگونه خرج می‌شود؟ به طور ساده می‌توان گفت که این پول‌ها در سه حوزه فیلم و تلویزیون، مراکز توزیع و هند خرج می‌شوند. هر سه این موارد، هزینه‌‌های زیادی برای آمازون دارند و هدف توسعه در این سه بخش، گسترش آینده بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا است.

سرعت سرسام‌آور غول اینترنتی سیاتل در ساخت مراکز توزیع کالا، نشان از اهمیت سرویس پرایم و تحویل در همان روز دارد. تلاش سخت آمازون در هند نیز به این دلیل است که نمی‌خواهد بازار هند را از دست بدهد، بازاری که بنا بر آمار سازمان ملل در شش سال آینده بیشترین جمعیت دنیا را خواهد داشت. جف بزوس، مدیر عامل آمازون، پنج‌شنبه گذشته در حین ارائه نتایج مالی، در این مورد گفت:‌

تیم هند ما سریع در حال حرکت و توزیع کالا برای مشتریان و فروشنده‌ها است. ما در حالیکه بر روی نوآوری برای مشتریان، تجارت‌های کوچک و تجارت‌های متوسط سخت کار می‌کنیم، به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی و زیرساخت‌ها ادامه می‌دهیم.
آمازون به سرمایه‌گذاری بر روی حوزه‌هایی که بعید بنظر می‌ٰرسند، اما در طولانی مدت نتیجه می‌دهند، شهره است. به عنوان مثال، سرویس وب (AWS) این شرکت را در نظر بگیرید. در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷، بخش پردازش ابری تنها ۱۰ درصد درآمد را تشکیل داده، اما بیش از نیمی از سود آمازون از این بخش تامین شده است.

آیا استریم تلویزیون و فیلم حوزه بعدی خواهد بود؟
کمپانی Boston Consulting Group تخمین زده است که آمازون در سال ۲۰۱۶، ۳.۲ میلیارد دلار بر روی محتوا سرمایه‌گذاری کرده است. آمازون در ماه ژوئن گذشته اعلام کرد که سرمایه‌گذاری خود را بر روی ویدئو را دو برابر و سرمایه‌گذاری بر روی تولید محتوای اوریجینال را سه برابر می‌کند.

سهام آمازون در پنج‌شنبه گذشته پس از اعلام نتایج مالی جهش زیادی داشت. بر اساس نتایج مالی، فروش آمازون با ۲۳ درصد افزایش به ۳۵.۷ میلیارد دلار رسیده است که این میزان فروش از پیش‌بینی تحلیلگران، ۳۵.۳ میلیارد دلار، نیز بیشتر است. سود نیز به راحتی از میزان پیش‌بینی تحلیلگران، ۵۳۱ میلیون دلار، بیشتر شده و به ۷۲۴ میلیون دلار رسید. البته هزینه‌ها نیز افزایش یافته و به ۳۴.۷ میلیارد دلار رسید. هزینه بخش بین‌الملل نیز سه برابر شده است.

چه چیزی به هزینه‌های سال گذشته اضافه شده است؟ تولید برنامه‌های تلویزیونی برای بخش استریم. مایکل پچر، تحلیل‌گر Wedbush Securities، می‌گوید:

هر فصل سیگنالی برای سلامت آینده آنها نیست. آنها به وضوح گفته‌اند که برای درآمدهای فصلی برنامه‌ریزی نمی‌کنند. محتوا بخش جدیدی از سرمایه‌گذاری آنها است. به عنوان مثال، اگر آنها تصمیم بگیرند که یک میلیارد دلار بر روی تولید محتوا سرمایه‌گذاری کنند، این می‌تواند تاثیر داشته باشد.
آمازون بخشی از نبردی است که بین شرکت‌های نتفلیکس، هولو و HBO برای سرویس‌های استریم در گرفته است. همه این شرکت‌ها در حال رقابت برای تولید برنامه‌هایی با بیشترین بیننده هستند.

البته سرمایه‌گذاری آمازون اگر حاصلی هم نداشته باشد، حداقل برای این شرکت پرستیژ زیادی دارد. Amazon Studios امسال سه جایزه اسکار برد. اسکار بهترین نمایشنامه به فیلم «منچستر از طرف دریا» و اسکار بهترین بازیگر به کیسی افلک بازیگر همین فیلم رسید. اسکار بهترین فیلم خارجی نیز به فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، کارگردان نام آشنای کشورمان رسید. لازم به ذکر است که پخش فیلم فروشنده در آمریکای شمالی در انحصار آمازون است. برای آمازون، این جوایز، خرید و تولید محتوا را توجیه می‌کند.

گرچه آمازون همیشه آزمایش‌های دیجیتال زیادی انجام داده است؛ اما ورود این شرکت در سال ۲۰۱۵ به حوزه ویدئو حرکت متهورانه‌ای بود. پاول ورنا، تحلیلگر ارشد ویدئو در eMarketer، می‌گوید:

این بدان معناست که این کمپانی باید در اقتصاد هالیوود زندگی کند، اقتصادی که در آن تنها چند محصول شما سودآور می‌شود و همین محصولات سودآور، هزینه‌های آزمایش‌ محصولات جدید را پرداخت می‌کنند.
خبر خوب برای آمازون این است که می‌تواند با استفاده از دانش عمیق و گسترده‌ای که از مشتریانش و عادات و علایقشان دارد، استفاده کرده و حدس بزند که کدام محصولات ویدئویی فروش بیشتری خواهند داشت. ورنا می‌گوید:

آنها این کار را در خرده‌فروشی انجام داده‌اند، حال از این اطلاعات در زمینه سرگرمی نیز استفاده می‌کنند. آنها تیم‌های زیادی دارند که در حال کار بر روی این موضوع هستند.
آمازون نیازی ندارد که مانند دیگر تولیدکنندگان محتوا سودآور باشد، تنها کافی است که برای اعضای سرویس سودآور پرایم، هر چه بیشتر اغواکننده باشد.

بر اساس گزارش موسسه Consumer Intelligence Research Partners، سرویس پرایم در حال حاضر ۸۰ میلیون عضو دارد. این اعضا نه تنها سالانه ۹۹ دلار برای حق عضویت پرداخت می‌کنند، بلکه سالیانه خرید بیشتری از اعضای معمولی دارند. به طور میانگین، هر عضور سرویس پرایم سالیانه ۱۳۰۰ دلار خرید می‌کند؛ در حالیکه هر عضو معمولی تنها ۷۰۰ دلار در سال از آمازون خرید می‌کند. گلن هاور، تحلیلگر ارشد Parks Associates می‌گوید:

سودآوری در محتوا بسیار دشوار است؛ اما مزیت آمازون این است که تجارت متنوعی دارد. از Amazon Studios تا سرویس وب تا بخش خرده‌فروشی، هر بخش می‌تواند سودآور شود و بدین ترتیب کل شرکت سودده خواهد شد.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط