بهترین هاچ بک لوکس دنیا کدام است؟

به گزارش صبحانه،همانند دیگر صنایع، در صنعت خودروسازی هم معمولاً آخرین محصولات بهترین تولیدات هستند. بر اساس این باور عمومی، نسل چهارم مرسدس‌بنز A کلاس به‌عنوان جدیدترین مدل باید در برابر رقبای هم‌وطن خود شامل سری 1 بی‌ام‌و و آئودی A3 برجسته‌تر باشد. اما همیشه نمی‌توان با این منطق در صنعت خودروسازی وارد شد و موارد استثناء فراتر از انتظار همیشگی در برابر افراد قرار می‌گیرد.
 
بهترین هاچبک لوکس دنیا کدام است؟

متقاضیان خودروهای کوچک خانوادگی با چاشنی کابین لوکس و سواری قابل قبول، باید در محصولات هاچ‌بک آلمان جستجو کنند. بهترین گزینه‌های فعلی با این معیارها را می‌توان در سه مدل مرسدس‌بنز A کلاس، بی‌ام‌و سری 1 و آئودی A3 خلاصه کرد. وب‌سایت انگلیسی Carwow بررسی جالب و جامعی از این سه خودرو انجام داده است که ادامه به آن می‌پردازیم. اما قبل از بررسی بخش‌های مختلف هر مدل، با مهم‌ترین عامل؛ قیمت پایه شروع می‌کنیم. آئودی A3 اسپرت‌بک با قیمت پایه‌ی کمتر از ۳۰ هزار دلار قابل خرید است؛ در مقابل مدل ۵ در بی‌ام‌و سری 1 با قیمت ۳۰ هزار دلار و مرسدس‌بنز  کلاس جدید با قیمت ۳۴ هزار دلار قرار دارند.
 
طراحی بدنه و ظاهر خارجی؛ اسپرت باواریا، جذاب اشتوتگارت و محافظه‌کار اینگولشتات

بهترین هاچبک لوکس دنیا کدام است؟
 
قضاوت در مورد طراحی سری 1 بی‌ام‌و کمی مشکل است که این مورد را می‌توان با مطالعه‌ی نقد و بررسی کارشناسان درک کرد. بدون شک در زیبا یا زشت بودن ظاهر خارجی سری 1 اتفاق نظر وجود ندارد، اما حداقل نسخه‌ی M Sport Shadow کمی متفاوت به‌نظر می‌رسد. سپرهای جلو و عقب سری 1 در این نسخه طراحی تهاجمی‌تر دارد که با قرار گرفتن در جلوپنجره‌ی سیاه رنگ، سراگزوزهای سیاه رنگ، کالیپرهای ترمز آبی رنگ و رینگ‌های بزرگ در مجموع ظاهری اسپرت‌ پیدا کرده است. نسل جدید مرسدس A کلاس در تیپ AMG Line نیز در برابر ظاهر اسپرت بی‌ام‌و با جسارت قرار می‌گیرد. رینگ‌های بزرگ و ارتفاع کمتر هاچ‌بک جدید مرسدس‌بنز را جذاب‌تر کرده است اما شاید چراغ‌های جدید جلو، جلوپنجره و نشان بزرگ مرسدس مهم‌ترین عامل‌های جذب یا دفع مشتریان باشد.آئودی A3 هم داستانی مشابه مرسدس دارد با این تفاوت که تیپ S آن در مقایسه با تیپ‌های ارزان‌تر طراحی جوان پسند‌تری دارد. اسپرت‌بک که در زبان آئودی به‌معنی ۵ در است، با داشتن خطوط ملایم بدنه و سقف تاحدودی شبیه مدل‌های استیشن نیز هست.

در مجموع اگر با نمای جلوی مرسدس A کلاس مشکلی نداشته باشید، احتمالاً محصول اشتوتگارتی‌ها جذاب‌تر از هاچ‌بک بی‌ام‌و و آئودی باشد.
 
طراحی کابین و ظاهر داخلی؛ A کلاس یک بسته‌ی کامل

بهترین هاچبک لوکس دنیا کدام است؟
 
شهرت طراحان باواریا در خلق کابین‌های لوکس، زیبا و کاربرپسند بر کسی پوشیده نیست. تمام قطعات و پنل‌های به‌خوبی و باکیفیت در کنار هم قرار گرفته‌اند، اما پایین‌تر بودن قیمت سری 1 به‌معنی استفاده بیشتر از پلاستیک نیز هست. البته داشبورد از متریال خوبی ساخته شده و پلاستیک در بخش‌هایی که کمتر در معرض دید قرار دارند، استفاده شده است. به‌طور کلی طراحی بخش روبروی راننده باوجود اسپرت بودن، کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد؛ نمایشگر ۶ اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی با ریموت کنترل کنسول مرکزی کنترل می‌شود و وضوح قابل قبولی دارد. برای درک عمر بیشتر سری 1 در برابر رقبا، باید به ترمز دستی سنتی آن اشاره کرد چرا که تقریباً تمام خودروهای جدید از ترمز پارک برقی استفاده می‌کنند.

بهترین هاچبک لوکس دنیا کدام است؟
 
A3 با ترمز پارک برقی و خودکار و پنل فرمان دیجیتال باوجود عمر بالا، هنوز هم تازگی دارد. طراحی کابین A3 در عین سادگی بسیار مرتب و باوسواس انجام شده است؛ وجود متریال با کیفیت و دکمه‌های کنترلی در جایگاه مناسب نشانه‌ای دیگر از سطح مهندسی آئودی است. بزرگ‌ترین به‌روز رسانی A3، پنل دیجیتال فرمان است که می‌توان نمایشگر سیستم اطلاعات و فنی را غیرفعال و فقط از این پنل زیبا استفاده کرد. باید اعتراف کرد که اشتوتگارتی‌ها به‌مانند طراحان آئودی در A کلاس سنگ تمام نگذاشته‌اند. کنسول مرکزی از جنس پلاستیک بی‌کیفیت در کنار دکمه‌های کنترلی سیستم تهویه و اهرم فلاشر و برف‌ پاک‌کن هیچ نشانه‌ای از کیفیت مرسدس در خود ندارند.

بهترین هاچبک لوکس دنیا کدام است؟
 
البته طراحی کلی کابین جذاب است؛ داشبورد دو طبقه، دریچه‌های هوا با طرح توربین و فرمان مشابه S کلاس در ویژگی‌های قابل توجه فضای داخلی ارزان‌ترین محصول مرسدس‌بنز است. اما بهترین بخش کابین A کلاس، طراحی چسبیده‌ی پنل فرمان و نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی هر دو با اندازه ۷ اینچ است. کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی از طریق لمس نمایگر، ریموت کنترل کنسول مرکزی یا دکمه‌های تعبیه شده روی فرمان قابل انجام است. البته نمایشگرهای بزرگ و با کیفیت در کنار سیستم راهیاب ماهواره‌ای پیشرفته، جزو پکیج آپشن ۳ هزار دلاری هستند.
 
فضای صندلی‌های ردیف دوم و صندوق عقب؛ A3 جادارترین هاچ‌بک

بهترین هاچبک لوکس دنیا کدام است؟
 
صندلی‌های ردیف عقب سری 1 فضای نشستن برای افراد بالغ را دارند و باوجود روکش‌های تیره رنگ، پنجره‌های بزرگ نور کافی به کابین می‌رسانند تا فضای کابین دلگیر نباشد. در این بخش، نبودن کنسول مرکزی برای استراحت دست و طراحی نه‌چندان لوکس از امتیاز کلی هاچ‌بک بی‌ام‌و کم می‌کند. همانطور که در تصاویر مشخص است، صندلی‌های عقب A3 از دو خودروی دیگر جادارتر و مناسب سفرهای طولانی هستند. A کلاس برخلاف دو خودروی دیگر در عقب کنسول مرکزی برای استراحت دست دارد اما فضای ردیف عقب آن به‌مانند سری 1 و A3 جادار نیست. در هر سه خودرو فضای مناسب برای نشستن سه سرنشین در عقب وجود ندارد، اما A کلاس در این زمینه از دو رقیب دیگر امتیاز کمتری می‌گیرد.

بهترین هاچبک لوکس دنیا کدام است؟
 
برای نصب صندلی کودک در عقب، باید صندلی‌های ردیف اول را به جلو کشید؛ در A کلاس پایه‌های نصب صندلی کودک پوشش ندارند، در سری 1 پوشش لولایی وجود دارد و در A3 پوشش بازشوند قرار داده شده است. از این نظر A3 نمره‌ی کمتری می‌گیرد چون احتمال فراموشی بستن پوشش جایگاه نصب صندلی کودک در آن بیشتر است. در بخش صندوق عقب نباید انتظار زیادی از هاچ‌بک بی‌ام‌و داشت. یک جایگاه مخفی در کف صندوق برای وسائل کوچک و خواباندن صندلی‌های ردیف عقب گزینه‌های پیش‌رو برای حمل بار در سری 1 است. صندوق عقب A کلاس نیز مانند سری 1 بوده با این تفاوت که فضای کلی آن ۱۰ لیتر بیشتر از هاچ‌بک بی‌ام‌و است. در این بخش، آئودی A3 با فضای بیشتر صندوق عقب (۱۰ لیتر بیشتر از A کلاس) بالاترین امتیاز را می‌گیرد.
 
تست رانندگی و عملکرد فنی؛ برگ برنده‌ی بی‌ام‌و

بهترین هاچبک لوکس دنیا کدام است؟
 
در بین خودروهای آلمانی، باید قبول کرد که محصولات بی‌ام‌و در بخش سواری اسپرت و دینامیک رانندگی معمولاً (نه همیشه) حرف اول را می‌زنند. ترکیب جایگاه مناسب صندلی راننده، محرک بودن محور عقب (تمام چرخ محرک هم در دسترس است) و سیستم تعلیق راحت سری 1 را به یک خودروی اسپرت ارزان‌قیمت تبدیل کرده است. پیشرانه‌ی ۲ لیتری دیزل با قدرت ۱۹۰ اسب بخار در حدود ۷ ثانیه سری 1 را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند اما صدای آن بیش از انتظار بوده که البته این صدای زیاد به کابین هم رسیده است. با تمام این تفاسیر، مصرف ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای سری 1 دیزل قابل توجه است. البته پیشرانه‌های دیگری هم در سری 1 وجود دارد؛ یکی دیگر از برتری‌های سری 1 گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بی‌نقص آن است. در مجموع اگر اولویت اول خرید رانندگی اسپرت و دینامیک باشد، بی‌ام‌و سری 1 بهترین گزینه است.

بهترین هاچبک لوکس دنیا کدام است؟
 
کیفیت سواری و رانندگی آئودی را باید در بسته‌ی کامل توصف کرد و نمی‌توان یک عامل را برتر از عوامل دیگر دانست.باوجود سیستم تعلیق هوشمند انطباقی، A3 سواری چندان اسپرت ندارد و بیشتر برای رانندگان خواستار سواری راحت و بی سروصدا طراحی شده است. البته سیستم تعلیق انطباقی A3 که دو خودروی دیگر از آن محروم هستند یک آپشن ۱۳۰۰ دلاری است. گزینه‌های زیادی برای پیشرانه در آئودی A3 وجود دارد که نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی با قدرت ۱۵۰ اسب بخار، با زمان حدود ۸ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف ۵.۱ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر کاملاً جوابگو است. مرسدس‌بنز A کلاس جدید در مقایسه با نسل گذشته بهینه‌ شده است اما در این بخش، بین سری 1 و A3 قرار می‌گیرد. سواری A3 اسپرت است اما نه‌ به‌اندازه‌ی بی‌ام‌و؛ راحت‌تر و کم سرو صداتر از سری 1 است اما نه به‌اندازه‌ی آئودی. تنوع پیشرانه در A کلاس به‌اندازه A3 نیست و بیشتر مشابه سری 1 است. پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری توربوشارژ بنزینی با قدرت ۱۶۳ اسب بخار برای رساندن A کلاس از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حدود ۸ ثانیه کافی است. مرسدس A کلاس با این پیشرانه، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۳ لیتر بنزین نیاز دارد.
 
کلام آخر

بهترین هاچبک لوکس دنیا کدام است؟
 
این سه هاچ‌بک آلمانی در بخش‌های مختلف تفاوت اندکی دارند، و برای انتخاب بهترین مدل باید اولویت‌های شخصی را چاشنی کرد. بهترین سواری اسپرت و لذت‌بخش در بی‌ام‌و سری 1 و جادارترین کابین و صندوق عقب در آئودی A3 یافت می‌شود. A کلاس در دو بخش سواری اسپرت و کابین جادار، نزدیک به دو هاچ‌بک دیگر بوده اما در بخش فناوری به‌روز و طراحی فضای داخلی بهترین مدل است. به‌نظر می‌رسد که «جدیدترین برابر با بهترین» و البته گران‌ترین، در این مورد مصداق پیدا کرده است.

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط