گیتار مانوئل رودریگوئز

گیتار کلاسیک رودریگز مدل A با بهره‌مندی از صفحه رویی سدر یکپارچه کانادایی و بدنه‌ی (پشت و کناره‌ها) رزوود هندی، صدایی کلاسیک، گرم و سنتی دارد. رزت چوبی چندرنگ دست‌ساز، بر زیبایی صفحه رویی می‌افزاید و خرکی از جنس رزوود در کنار شیطانک و تیغه‌ی خرک از جنس استخوان، صدایی زنگ‌دار با کشش بالا فراهم می‌آورند. ماشین‌هد با روکش طلا و فرت‌هایی با روکش نقره، دوامی مادام‌العمر خواهند داشت. دسته گیتار از جنس ماهون با استفاده از دو نوار آبنوس که در زیر صفحه انگشت‌گذاری قرار گرفته‌اند تقویت شده تا بدین وسیله دسته به استحکام کامل برسد و تغییرات ناشی از گذر زمان از بین بروند. صفحه انگشت‌گذاری از جنس رزوود هندی است که یکی از رایج‌ترین و بهترین چوب‌ها در ساخت صفحه انگشت‌گذاری محسوب می‌شود. مجموع این خصوصیات، مدل A رودریگز را به یک گیتار کلاسیک با صدا و ظاهر اصیل اسپانیایی تبدیل می‌کند.
تاریخچه گیتارهای دست ساز اسپانیایی رودریگز به باشکوهی چوب‌هایی است که از آن‌ها ساخته می‌شوند. مانوئل رودریگز، نوه‌ی نوازنده‌ی گیتار فلامنکو، مانوئل رودریگز مارکوئی و پسر سازنده‌ی گیتارهای کلاسیک، لوتیر مانوئل رودریگز پرز، از سن 13 سالگی در مادرید هنر ساخت گیتار را فرا گرفت و پس از مدتی فعالیت کردن در کارگاه خود در اسپانیا به سال 1959 به لس آنجلس مهاجرت کرد. مانوئل رودریگز برای حدود 15 سال در لس آنجلس ماند و به تولید گیتار برای نوازندگان حرفه‌ای، بازیگران هالیوود، مدرسان و هنرجویان مشغول بود تا سرانجام در سال 1973 به مادرید بازگشت. مانوئل رودریگز با بهره گرفتن از مرغوب‌ترین چوب‌ها و شکل دادن دستی به آن‌ها بر اساس معیارهایی دقیق، گیتارهایی متمایز و متناسب با نیازهای برجسته‌ترین هنرمندان جهان ساخته است.
گیتار کلاسیک یا اسپنیش عضوی از خانواده گیتارها است که در موسیقی کلاسیک بکار برده می‌شود. بطور معمول گیتار کلاسیک، یک ساز آکوستیک چوبی با شش سیم از جنس پلیمری مانند نایلون است که بر روی سه تای آن‌ها (برای نت‌های بم) یک سیم فلزی ظریف به شکل فنر پیچانده می‌شود. گیتار کلاسیک به نوازنده امکان اجرای ملودی‌های پیچیده‌ای که نیاز به اجرای چند نت همزمان را دارند می دهد  و از این رو به عنوان یک ساز سولو یا تکنوازی شناخته شده و علاوه بر موسیقی کلاسیک در دیگر سبک‌های موسیقی از جمله موسیقی پاپ نیز کاربرد زیادی یافته است.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط