سلاطین میوه‌های وارداتی در بازار ایران

به گزارش صبحانه،خبری که «حسین مقصودی» نماینده مردم سبزوار در مجلس آن را مطرح کرد. سیر صعودی و افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته بازار میوه را هم با سونامی بالارفتن قیمت‌ها مواجه کرد. علاوه بر میوه‌های داخلی بهای انواع «میوه‌های وارداتی» هم به شکلی نجومی بالا رفته است.

بر اساس آمارهای موجود، سالانه بیش از ١٢٠‌ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و نزدیک ٢٢‌ میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید می‌شود که طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید داخلی، واردات انواع میوه به جز «نارگیل»، «آناناس»، «انبه» و «موز» از ‌سال ١٣٩٠ ممنوع شده است. شاید این مسأله مطرح شود که افزایش قیمت میوه‌های وارداتی تأثیر چندانی در سبد غذایی مردم ندارد؛ اما به ‌طور روانی می‌تواند بر نرخ‌گذاری سایر محصولات باغی و جالیزی اثر خود را بگذارد. بر اساس گفته تحلیلگران و کارشناسان، بالارفتن قیمت میوه‌های داخلی در ماه‌های اخیر را می‌توان متأثر از افزایش قیمت میوه‌های وارداتی دانست. گفته می‌شود قیمت هر کارتن هشت تایی «آناناس» به ٤٠٠‌ هزار تومان رسیده است.

دلیل اصلی افزایش نرخ میوه‌های وارداتی این است که برای واردات آن ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد و واردکننده باید به نرخ ارز آزاد آن را وارد کند؛ البته در ماه‌های اردیبهشت و خرداد موز با نرخ ارز دولتی وارد کشور شد اما پس از آن از فهرست کالای ضروری حذف شد و دیگر ارز یارانه‌ای به آن تخصیص نمی‌یابد. حتی فرارسیدن فصل تابستان که با وفور تولید انواع میوه، صیفی و سبزی مواجه هستیم، هم نتوانست خود را از گرفتاری ناشی از جو روانی حاصل از واردات میوه‌های ممنوعه نجات دهد. موضوعی که «اسدالله کارگر»، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران نیز آن را تأیید کرده است.
 
ارز دولتی دامی برای سلاطین
 
تیر ماه امسال بود که با اعلام اسامی دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی، ماجرای سلطان موز هم سر زبان‌ها افتاد. بررسی‌ها نشان می‌داد که بیش از ۳۶‌ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات موز تخصیص یافته اما در همان دوره قیمت آن بیش از ۵۵‌ درصد نسبت به ‌سال گذشته افزایش داشت. اختصاص این رقم ارز دولتی برای واردات موز و به دنبال آن افزایش قیمت ٥٥‌درصدی این میوه نسبت به ‌سال گذشته موجب شد تا این شائبه در اذهان عمومی ایجاد شود که آیا این میوه ممنوعه هم «سلطان» دارد.
 
٥ واردکننده بزرگ میوه
 
با احتساب رقم اعلامی از سوی بانک مرکزی یعنی یورو ۵۲۰۰ تومانی معادل ۱۸۸‌ میلیارد و ۵۲۰‌ میلیون و ۳۷۸‌ هزار و هشتصد تومان به خرید و واردات موز تخصیص داده شده است. اما نکته جالب در این فهرست درج نام‌های شرکت‌های فعال در زمینه پوشاک و... است که میوه وارد کرده‌اند. وضع به وجود آمده موجب شد تا اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان میوه طی نامه‌ای به رئیس مجلس اسامی واردکنندگان و صادرکنندگان اصلی میوه کشور را اعلام کند. در این نامه که با اعتراض به سخنان یکی از نمایندگان که واردات میوه را منحصر به یک باند مافیایی دانسته بود، ٥ واردکننده بزرگ میوه به شرح زیر معرفی شده است؛ «شرکت صادرات میوه اتحاد به مدیریت حاج علی اصغر رزازیان (اولین واردکننده موز و صاحب نظر در زمینه واردات و رنگ‏ آوری موز) و شرکت میوه طلایی ایران به مدیریت محمود رزازیان، بازرگانی گروه ارجمند به‌ عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت میوه در خاورمیانه که در دهه هفتاد با تشویق اتحادیه نسبت به آغاز سرمایه‌گذاری در کشور اقدام کردند، شرکت میوه جهانی پارس با مشارکت شرکت خارجی UniFruiti متعلق به حمیدرضا طاهری و داود محمدی‌مقدم، شرکت عبدالرحمن ارجمندی و شرکت مواد غذایی اتاق‌های سرد با مدیرعاملی محمد زاهدی‌نیا و مدیریت توزیع فرزاد ارجمندی.» با وجود مشخص بودن شرایط این بازار، جای سوال است که کی به آن رسیدگی خواهد شد؟/روزنامه شهروند

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط