کیف و کفش مناسب دانش آموزان

استفاده از كیف‌هایی كه روی یك شانه ‌انداخته می‌شود به دانش‌آموزان توصیه نمی‌شود. همچنین وزن كیف دانش‌آموز بستگی به توان و جسم او دارد و هر مقدار كیف‌ دانش‌آموز سبك‌تر باشد، برای سلامتی او بهتر است.
دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه، از كفش‌های پاشنه بلند یا دارای كف صاف استفاده نكنند.
ناهنجاری‌هایی كه در ستون‌فقرات و اندام تحتانی بدن دانش‌آموزان وجود دارد، به صورت مادرزادی یا اكتسابی است. تحقیقات انجام‌شده درباره دانش‌آموزان نشان ‌داده كه درصد بالایی از میزان شیوع ناهنجاری‌های قامتی آنها به صورت اكتسابی است كه به مرور زمان ایجاد می‌شود.
عادات حركتی نادرست از جمله عواملی است كه بر ناهنجاری‌های قامتی دانش‌آموزان تاثیر می گذارد. از جمله عوامل دیگری كه در دراز مدت سبب ایجاد ناهنجاری‌های قامتی در دانش‌آموزان می‌شود می‌توان به استاندارد نبودن ارتفاع میز و بلند یا كوتاه بودن صندلی اشاره كرد.
مهم‌ترین عامل به وجود آمدن ناهنجاری‌های قامتی، نداشتن سابقه فعالیت‌های ورزشی در افرادی است كه معمولا ا‌ز عادات حركتی مناسبی برخوردار نیستند. تحقیقات انجام شده نشان داد كه تكنیك‌ها و تمرینات ورزشی نادرست در ورزشكاران نیز از دلایل به وجود آمدن ناهنجاری قامتی است.
لازم است ناهنجاری‌های قامتی با توجه به عوامل به وجود آورنده و شدت ناهنجاری و این‌كه در كدام قسمت از بدن ایجاد شده است، اصلاح شود.
ناهنجاری‌های كف پا ، مادرزادی است، یعنی شخص به صورت مادرزادی، كف پای گود یا صاف دارد."
كفش‌های چرم مصنوعی برای دانش‌آموزان نخرید.
سهیلا تبریزی، كارشناس بهداشت آموزش و پرورش گفت:
"دانش‌آموزان نباید از كفش‌های چرم‌ مصنوعی استفاده كنند، زیرا پا عرق می‌كند و هوا در كفش جریان ندارد. كفش‌های دانش‌آموزان باید طوری باشد که در آن احساس راحتی کنند. همچنین بهتر است پنجه كفش باز باشد تا انگشت‌‌ها روی هم فشار نیاورند. در صورتی كه پنجه كفش مناسب نباشد، هم زیبایی انگشت‌های پا از بین می‌رود و هم رشد پاها ناهماهنگ می‌شود. كفش باید 2 تا 3 سانتی‌متر پاشنه داشته باشد، ولی کف پاشنه‌ ی آن باید تخت باشد.
كفش‌ ورزشی مناسب نیز برای دانش‌آموزان مفید است. بهترین نوع كفش، كفش چرمی است، زیرا دانش‌آموزان در آن احساس راحتی می‌كنند. كفش مناسب، نباید رنگ بدهد یا تنگ و گشاد باشد، زیرا در این حالات منجر به ناراحتی پا می‌شود.
دانش‌آموزان باید با كفش‌ جوراب بپوشند و بهتر است جوراب سفید رنگ با جنس كتانی و نخی باشد، زیرا جوراب‌های نایلونی به دلیل اینكه از مواد شیمیایی تولید می‌شوند، از تنفس پا جلوگیری می‌كنند و مناسب نیستند."
كیف سنگین، ستون فقرات را كج می‌كند.
دكتر رضایی مقدم ، متخصص طب توانبخشی اظهار كرد:
"حركات ورزشی كه در اغلب مدارس انجام می‌شوند، استاندارد نیستند. این حركات نقش موثری در تقویت عضلات دانش‌آموزان ندارند و همین امر سبب آسیب پذیری بیشتر قشر دانش آموز در برابر كیف‌های سنگین می‌شود.
مناسب‌ترین نوع كیف برای دانش‌آموزان، كیف‌های دارای دسته و چرخ است که در صورت سنگینی كیف، آن را روی زمین حمل و جابه جا كنند.
رشد دانش آموزان در سنین نوجوانی سریع است، لذا برای جلوگیری از تنگی و آزار زودهنگام كفش دانش‌آموزان نوجوان، كفشی تهیه كنید كه میان نوك كفش و نوك انگشتان یك سانتی‌متر فاصله باشد.
پهنای مناسب كفش، نیم سانتی‌متر بیشتر از پهنای پنجه پای دانش آموز است. دانش آموزان به منظور صحت انتخاب می‌توانند دو جوراب نخی حوله‌ای موسوم به جوراب ورزشی بپوشند و سپس كفش مورد نظر را امتحان كنند.
ضعف عضلات دانش‌آموزان سبب تشدید مضرات حمل كیف سنگین روی دوش آنان می‌شود و كجی ستون فقرات از مهم‌ترین عوارض این امر است. افزایش گودی كمر، ‌ایجاد قوز پشت ، گرفتگی عضلات و افتادگی و دردناكی گردن نیز از جمله عوارض شایع حمل كیف سنگین در دانش آموزان است.
نقش معلمان در سلامت دانش آموزان موثر است و معلمان باید با تدوین برنامه‌ هفتگی مناسب، مانع سنگینی كیف دانش آموزان شوند."

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط