معرفی برند سونی

 

سونی
 

بنیانگذاری

۷ مه ۱۹۴۶ (انتخاب نام جاری در سال ۱۹۵۸)

محصولات

لوازم الکترونیکی (صوتی تصویری و لوازم بازی)
تجهیزات تخصصی صوتی/تصویری
اجسام نیمه هادی
سخت‌افزار کامپیوتر
خدمات مالی
فیلم، تلویزیون، موسیقی و بازی‌های نرم‌افزاری

درآمد

۷۶٫۲۰۱ میلیارد دلار آمریکا

شمار کارکنان

۱۶۳٬۰۰۰ (از تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۰۷)

شرکت‌های وابسته

سونی الکترونیکس
سونی اریکسون ٪۵۰

شعار

like.no.other
مثل.هیچ.كدام

 

 

سونی

 

 (به ژاپنی: Sonī Kabushiki-gaisha؛ به انگلیسی: Sony Corporation) یک شرکت چند ملیتی و چند شعبه‌ای می‌باشد که مرکز آن در توکیو ژاپنی است. این شرکت همچنین یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های رسانه‌ای جهان با درآمد ۶۸٫۳۹ میلیارد دلار (۲۰۰۶) واقع در میناتو توکیو است. سونی یکی از تولید کنندگان پیشرو در محصولات الکترونیک، محصولات صوتی تصویری، ارتباطات، بازی‌های ویدیویی، و فن آوری اطلاعات برای بازارهای عادی و حرفه‌ای است که این شرکت را تبدیل به یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهانی کرده است. فعالیت‌های اصلی در زمینهٔ تجارت این شرکت شامل شرکت سونی (Sony Corporation)، فیلمسازی سونی، بازی‌های کامپیوتری سونی، شرکت سونی اریکسون و شرکت بازرگانی سونی می‌باشد.

 

تاریخچه

 

در سال ۱۹۴۵ بعد از جنگ جهانی دوم ماسارو ایبوکا شروع به تعمیر رادیو در یک ساختمان بمباران شده در توکیو کرد. سال بعد، او به همکار خود آکیو موریتا پیوست و آنها شرکتی به نام توکیو تسوشین کوگیو یا کی. کی تأسیس کردند که ترجمهٔ آن به فارسی "شرکت مهندسی ارتباط دور برد توکیو" می‌شود. این شرکت اولین دستگاه ضبط نوار به نام Type-G را در ژاپن ساخت. در اوایل سال ۱۹۵۰ ایبوکا به آمریکا سفر کرد و در آنجا شنید که آزمایشگاه بل (Bell Labs) ترانزیستور اختراع کرده است. او آن‌ها را متقاعد کرد که پروانه ساخت تکنولوژی ترانزیستور را به شرکت خود در ژاپن ببرد. هنگامی که بیشتر شرکت‌های آمریکایی تحقیقات خود بر روی ترانزیستور را برای مصارف نظامی انجام می‌دادند، ایبوکا به دنبال به کارگیری آن در ارتباطات بود.

در آگوست سال ۱۹۵۵، شرکت مهندسی ارتباط دور برد توکیو یا کی.کی اولین محصول تجاری ژاپن یعنی رادیوی ترانزیستوری سونی تی آر-۵۵ را به بازار عرضه کرد. به دنبال این جریان در دسامبر همان سال سونی تی آر-۷۲ را هم عرضه کرد، محصولی که توجه همگان را در داخل ژاپن و بازارهای خارجی، که شامل کانادا، استرالیا، هلند و آلمان بود را به خود جلب کرده بود. رادیوی سونی تی آر-۷۲ با داشتن خصوصیت شش ترانزیستوره، با برونداد کشویی و کیفیت فوق العادهٔ ارتقاء یافته صدا، به فروش خوب خود ادامه داد. در می سال ۱۹۵۶ شرکت سونی تی آر-۶ را به بازار عرضه کرد که نوآوری‌های این رادیو شامل طراحی نازک و کیفیت صدای خوب آن بود که آن را قادر به رقابت با رادیوهای قابل حمل کرده بود. به خاطره تی آر -۶ بود که برای اولین بار سونی با "آچان"(Atchan) یک شخصیت کارتونی خلق شده توسط فویوهیکو اکابی، قرارداد بست که شخصیت تبلیغاتی آنها بشود. اکنون به نام "پسر سونی" شناخته می‌شود، این شخصیت برای اولین بار در یک کارتون ظاهر شد که یک تی آر-۶ دربرابر گوش خود نگه داشته بود. به دنبال آن در سال بعد، ۱۹۵۷، شرکت مهندسی ارتباط دور برد توکیو با مدل تی آر-۶۳ از راه رسید، پس از آن کوچکترین (میلیمتر ۳۲×۷۱×۱۱۲ ) رادیوی ترانزیستوری در تولیدات تجاری را ساخت. آن یک موفقیت تجاری جهانی بود.

پروفسور مایکل برایان شیفر از دانشگاه آریزونا بیان کردن، "سونی اولین نبود، اما رادیوی ترانزیستوری آن موفق‌ترین بود. تی آر-۶۳ ساله ۱۹۵۷ راهش را به سوی بازار آمریکا باز کرد و آغازگر صنعتی نوین برای مصرف کنندگان ریز الکترونیک بود." در اواسط سال ۱۹۵۰، نوجوانان آمریکایی شروع به خریدن رادیوی ترانزیستوری قابل حمل در ارقام بالا نمودند که این امر باعث گردید تا این صنعت نوپا از ۱۰۰،۰۰۰ دستگاه در سال ۱۹۵۵ به ۵،۰۰۰،۰۰۰ دستگاه تا پایان سال ۱۹۶۸ برسد. اگرچه، این رشد فوق العاده سونی در فروش رادیوهای ترانزیستوری باعث شد که آن را به محصول برتر برای مصرف کننده‌های الکترونیکی تبدیل کند، این رشد به این دلیل نبود که مصرف کننده‌هایی که محصول نسل اولیه یعنی رادیوی لامپی را خریداری کرده بودند، بلکه به سبب پدیدهٔ جدید آمریکایی‌ها در آن زمان به نام راک اند رول بود.[۱]

 

تاریخچه نام

 

نام شرکت یعنی کلمه "سونی" یا "Sony" از ترکیب دو کلمه "sonus" و "sonny" ساخته شده است. کلمه "sonus" در لاتین شبیه کلمات "sound" به معنی صدا و "sonic" به معنی صوتی می‌باشد. کلمه دیگر یعنی "sonny" به معنای پسر بچه می‌باشد. ترکیب آن‌ها در کلمه سونی گویای گروهی کوچک از جوانان است که انرژی و علاقه بسیاری برای ارایه تولیدات نامحدود و ایده‌های جدید دارند. با توجه به گسترش چشم اندازهای جهانی در سال 1958 این کمپانی نام حقوقی " شرکت سونی" یا "Sony Corporation" برای خود انتخاب کرد. نام سونی در هر زبانی به راحتی قابل تلفظ کردن و خوانده شدن است.

 

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط