کمپانی جی بی ال

شرکت JBL که مخفف اسم JAMES BULLOGH LANSING می‌باشد در شهر لنسینگ در تاریخ ۱۴ ژانویه ۱۹۰۲ تأسیس شد. این کمپانی آمریکایی از سال ۱۹۴۶ به صورت جهانی شروع به فعالیت نمود.

این شرکت توانسته تا به حال یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های تولید بلندگو، آمپلی فایر و ساب ووفر به شمار بیاید البته قابل ذکر است که محصولات این شرکت تنها به سیستم صوتی ماشین به پایان نمی‌رسد.

لانسینگ در ابتدا مدیر کمپانی التک لن سینگ بوده است. لانسینگ در سال ۱۹۴۱ این کمپانی را به آقای جیمز لینگ واگذار کرد و تصمیم به ساخت و طراحی بلندگوهای جی بی آل نمود.

اولین کسی که بلندگوهای هورن را طراحی کرد لانسینگ بود. از نمونه بلندگوهایی که برای سالن نمایش طراحی نمود مدل V5 و W5 بود که در سال ۱۹۳۴ تولید نمود؛ که لانسینگ موفق به جایزه آکادمی شد.

این بلندگو به علت صدای فوق العاده زیاد با کیفیت و وضوح صدا و قدرت پرتاب صوت ب انتهای سالن صدای متفاوتی ر برای تماشاچیان ایجاد می‌کرد. یکی دیگر از بلندگوهایی که لانسینگ طراحی نمود بلندگوی مانیتور معروف به آیکونیک بود که پاسخ فرکانسی این بلندگو از ۴۰ هرتز تا ۱۰.۰۰۰ هرتز بود.

از سال ۱۹۷۰ ساخت بلندگوهای مانیتور جی بی ال کاملاً جدی شد و تا به حال مدل‌های بسیاری را تولید نموده. اسپیکرهای مدل ۴۳۱۰ و ۴۳۱۱ در آمریکا، اروپاو ژاپن طرفداران زیادی پیدا کرد و تقریباً حدود ۱۰ سال در بهترین استودیوهای جهان مورد استفاده قرار گرفت. به مرور زمان بلندگوهای مانیتورینگ جی بی آل ۷۰ درصد از استودیوهای جهان را در بر گرفت.

بلندگوی پاراگون اولین مدل یک تکه با امکان پخش صدای استریو فونیک بود. جی بی آل اولین بلندگوی خانگی خود را در سال ۱۹۵۴ با مدل D30085 Hartsfield رو نمایی کرد؛ و در سال ۱۹۸۵ جی بی آل سری اورست مدل DD55000 را به نمایش گذاشت. این بلندگو در زمان خود به دلیل داشتن سانداستیج فوق العاده بسیار معروف شد. تولید این سری محصولات هم اکنون هم ادامه دارد.

تولید محصولات سری Audiophile این شرکت با سری k2 به کار خود ادامه داد. محبوب‌ترین مدل این سری مدل S9500 است.

محصولات سری Everest و K2 که جزء تولیدات HI-END این کمپانی محسوب می‌شود اغلب با آمپلی فایر و سورس Mark Levinson دمو شدند. مدل s9500 همچنان در کنار برندهای مطرح دمو می‌شوند و حرفی برای گفتن دارند.

در سال ۲۰۰۰ دو مدل از سری k2 تولید شد با نام‌های k2-S9800 و K2-S9800SE که وزن این بلندگوها ۹۰ کیلوگرم است.

جی بی آل در سال ۱۹۹۰ اقدام به ساخت بلندگوهای Limited Edition نمود و یکی از معروف‌ترین مدل‌هایش مدل L250Ti است این بلند گو فرکانس بالا بوده و جنس آن از تیتانیوم خالص است.

اخیراً جی بی آل سری جدید اورست را تولید نمود

جی بی آل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بلندگوهای live است و بیش از ۲۰ سال است که ۷۵ درصد از بلندگوهای THX سالن‌های سینما در سراسر جهان جی بی آل است.

بلندگوهای خانگی جی بی آل قدرت پخش فرکانس بالا و و پایین بسیار خوبی را دارد اما در صدای میدرنج بسیار ضعیف هستند البته در همهٔ محصولات اینگونه نیست. بدون شک می‌توان گفت بهترین انتخاب برای موزیک‌های تند و افکت فیلم جی بی آل است.

بلندگوهای جی بی آل باسی بسیار قدرتمند و قوی دارند که به اصطلاح میگویند صدایی شبیه بمب دارند و اگر با آمپلی فایر مناسب بلندگوست شوند بأس قوی ایجاد می‌کنند و فوق العاده در مقابل جریان بالا و پیک‌های لحظه‌ای صدا مقاوم هستند.

اما جی بی آل در مدل‌های Hi-End بلعکس محصولات خانگی صدای موزیکال و sweet دارد. هچنین بأس کاملاً نرم و کنترل شده با vocal واقعاً عالی. به علت استفاده از بلندگوی فرکانس بالای هورن همراه با سانداستیج خوب از ویژگی‌های کلاس بالای جی بی آل است.

در سال ۲۰۰۱ در نمیشگاه محصولات Hi-End سالن اختصاصی جی بی آل قسمتی از سالن را با یک مجموعه کامل از آمپلی فایر و پروسسور و بلندگوهای THX اختصاص دادند در این مجموعه انقدر حجم صدا زیاد بود که کسی نمی‌توانست آنجا بماند و کنترل این مجموعه دقیقاً روبروی محل قرارگیری بلندگوها بود. به عبارتی می‌توان گفت هر یک از ساب ووفرها دو ووفر ۱۸ اینچی داشت که در سیستم‌های THX از ۲ عدد ساب در سمت راست و چپ پرده نمایش استفاده می‌شد.

در این مجموعه کسی بیشتر از ۳۰ ثانیه نمی‌توانست دوام بیاورد و اگر می‌ماند قسمتی از شنوایی خود را از دست می‌داد.

معمولاً محصولات خانگی جی بی ال برای دوستانی که به موزیک تند با ولوم بالا علاقه مند هستند پیشنهاد می‌شود و همچنین به همه دوستانی که به دنبال بلندگویی برای سیستم سینمایی با آمپلی فایر پرقدرت هستند مدل‌های مجهز به HORN را برای تجربه هیجان واقعی در صدای سینمایی پیشنهاد می‌کنند.

در صنعت صوت کمپانی جی بی آل هم‌اکنون یکی از مطرح‌ترین شرکت‌ها محسوب می‌شود.

ارسال نظر







ارسال نظر


مطالب مرتبط